Bangalore: It-selskapet Digimaker lager helnorske nettsider med hjelp av indisk arbeidskraft i dotcom-hovedstaden Bangalore. I et hjørne av det luftavkjølte kontorlandskapet sitter 29 år gamle Faisal og legger inn ny versjon av publiseringsverktøyet til Digimaker for Stor-Oslo Lokaltrafikk. På den andre siden av skilleveggen sitter Jeena (24) og legger inn nye maler på Modum Bads hjemmeside. Norske Digimaker har etablert seg i Indias it-mekka Bangalore. Selskapet har spesialisert seg på å utvikle web-baserte publiserings— og kommunikasjonssystemer. Lønnen avgjørende

På kundelisten står alt fra kongehuset, Fylkesmannen, Norske Skog og Kreftforeningen til internasjonale giganter som Mercedez-Benz i Midtøsten og Financial Times.Digimaker er ett av få norske IT-selskaper som har etablert seg med egen avdeling i India. I motsetning til outsourcing, der arbeid settes ut til selskaper i utlandet, har Digimaker satset på offshoring: Jobbene forblir i samme selskapet, men lokaliseres der de kan gjøres billigst. De indiske lønningene er en femdel av de norske, opplyser Jan Nordlid, Digimaker-sjef i India. Men han understreker at den økonomiske gevinsten ikke er så stor som inntektsforskjellen tilsier. Det koster å etablere seg i en annen verdensdel. Overføring av kompetanse og kulturforståelse er heller ikke gratis.- Jeg lyver hvis jeg påstår at lønnsnivået ikke er avgjørende for etableringen her i Bangalore. Men det er ikke så gunstig lenger. Det er press i markedet her. Giganter som IBM og Microsoft har sendt lønnsnivået til værs. Vi kunne like godt valgt å slå oss ned i Baltikum hvis kostnadene var det eneste kriteriet for lokalisering. Indias store fortrinn er engelskkunnskapene og kompetansen, sier Nordlid. Sørlendingen flyttet nylig med kone og tre barn til Bangalore for å lede oppbyggingen av selskapets India-satsing. Kongelig fjær i hatten

Digimaker er alt i ferd med å vokse ut av de nyoppussete lokalene som ligger ved et militært rideområde i utkanten av Bangalore. Men det er ikke enkelt å skaffe seg ekspansjonsrom i en by der Klondyke-stemningen råder. - Vi håper å flytte sammen med Microsoft her i Bangalore, opplyser Nordlid. Grunnen er enkel: Digimakers produkter er basert på Microsoft. Kort fortalt handler Digimaker-konseptet om å utvikle programvare som gjør det mulig for bedrifter å ta styring med innholdsproduksjonen på nett.Også kongehuset har for lengst oppdaget at det kan være lurt å presentere nyheter om seg selv på egen hjemmeside. Da prinsesse Ingrid Aleksandra ble født 21. januar i fjor resulterte det i 10,3 millioner treff på kongehuset.no, noe som er enormt i norsk målestokk. Selv om Jan Nordlid sier han egentlig ikke vil ha så mye blest om at de leverte programvaren til den rojale kunden, legger han ikke skjul på at det er fin fjær i hatten for selskapet. - Jobben med å legge ut informasjon på nettsiden gjøres av Slottets egne ansatte. Våre folk i India utfører støttefunksjoner for hovedkontoret i Norge. Foreløpig dreier det seg om arbeid knyttet til kundenes websider og testing av nyutviklede funksjoner i programvaren, forteller Nordlid. Han viser frem nettsiden til Fylkesmannen i Hordaland på en videokanon. Digimaker har levert verktøyet som gjør det enkelt for ansatte i Statens hus å publisere siste nytt fra fylkeslandbruksstyret eller sende ut varsel om høy vannstand. Ølhovedstad

Norske it-jobber har forsvunnet i hopetall de siste årene. Kristiansand-selskapet Digimaker har femti ansatte i Norge, men India-satsingen betyr ikke at det forsvinner arbeidsplasser på hjemmebane, ifølge Jan Nordlid.- Selve produktutviklingen skjer i Norge, men vi har store planer og må utvide kapasiteten for å få unna oppdragsmengden. Flere av websidene vil bli produsert i India i fremtiden. Til å gjøre den jobben rekrutterer Digimaker fra overfloden av unge indere med skreddersydd utdanning. Faisal T. P. og Jeena G. Nair er begge fra nabodelstaten Kerala.- Der er det nesten umulig å få seg jobb for unge mennesker med god utdannelse, sier Jeena. - Og alt er så konservativt og gammeldags i Kerala. I Bangalore er folk friere og nyter livet. Her går mange ut og tar seg en øl etter jobben, supplerer Faisal. Bangalore er ikke bare Indias it-metropol, byen er også landets ølhovedstad. Autoritetstro

For Jan Nordlid ble det en merkbar overgang å skulle lede en stab bestående av nesten bare indere.- Jeg prøver å få dem til å slutte å kalle meg «sir». Det liker jeg dårlig. Inderne er også mye mer stille i arbeidssituasjonen. Mens nordmenn skriker og bærer seg over ting som ikke fungerer på arbeidsplassen, er de ansatte her tause uansett hva som plager dem. Er det noe de ikke forstår i jobben, hindrer ofte stoltheten dem å si fra. - Vårt mål er å bygge et norsk selskap i India. De ansatte skal adoptere vår arbeidskultur. Vi aksepterer ikke at de kommer for sent på jobb og skylder på trafikken, slik tilfellet ofte er. Heldigvis er de tilpasningsdyktige og er begynt å arbeide mer i tråd med vår bedriftskultur, sier Nordlid. BERGENS TIDENDE/FÆDRELANDSVENNEN