Tapet på 465 millioner kroner fremkommer i selskapets regnskapstall for perioden fra andre kvartal i fjor til og med samme kvartal i år. I årets andre kvartal isolert var tapet på 101 millioner kroner, skriver VG.

— Ekstrakostnadene er primært knyttet til innleie av fly med mannskap og utlegg for mat, drikke og hotell til forsinkede passasjerer, sier Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til NTB.

Han gir overfor E24 uttrykk for at det er for stor medieoppmerksomhet rundt Norwegians problemer.

— Vi er de første til å erkjenne at vi har hatt for mange og lange forsinkelser, men den enorme medieoppmerksomheten vi har fått samsvarer ikke med virkeligheten. De fleste som flyr med oss kommer seg dit de skal når de skal, sier Sandaker-Nielsen.

I forrige uke ble et av Dreamliner-flyene truffet av lyn mens det sto på bakken og var tilkoblet strøm på Arlanda utenfor Stockholm. Dette førte til at flyet har blitt stående i åtte dager og fortsatt ikke er godkjent for flyging. Flere deler må skiftes ut først. I mellomtiden bruker Norwegian et Boeing 777-200-fly fra portugisiske EuroAtlantic Airways på strekningen Stockholm-New York. (©NTB)