KRISTIANSAND: — Vi har måttet gå til det skritt å si opp 15 stykker av de kabinansatte som hadde fast jobb hos oss. Bakgrunnen for oppsigelsene er seilingsstopp i vinter, sier Øystein Glad, administrerende direktør i Master Ferries.

I tillegg til de 15 ansatte, er to-tre stykker permittert, ifølge Glad.

Grunnen til oppsigelsene er at det etter lovverket må gå 18 måneder mellom hver permitteringsperiode.

— Oppsigelsene kommer fordi de var permittert i fjor. Etter en gjennomgang med forbundet og tillitsvalgt så vi at vi ikke var grunnlag for permitteringer. Derfor ble det oppsigelse, forklarer Glad, som sier han beklager at rederiet måtte gå til oppsigelser.

De ansatte ble orientert i går.

Får støtte

Samtidig mener Glad at saken har blitt løst i all minnelighet, og han får støtte av Elvis Osmanovic, tillitsvalgt i sjømannsforbundet. Osmanovic er en av de 15 som mister jobben.

— Jeg har mistet jobben, ja, dessverre. Det er selvfølgelig kjedelig å miste jobben, sier Osmanovic.

Samtidig mener Osmanovic at ledelsen har opptrådt på en ryddig og fair måte.

— Informasjonen fra ledelsen har vært god. Det har prøvd så godt de kan, men de kan ikke gjøre så veldig mye når de ikke har råd til å beholde oss. Det er forståelig, sier en avbalansert Osmanovic, som står i jobben ut oktober da oppsigelsestiden går ut. Han har ikke funnet en ny jobb ennå.

Stopp i vinter

”Master Cat” seiler ikke i vinter, og rederiet ser på muligheter for å chartre ut båten på et korttidsengasjement.

— Vi har fått flere tilbud om langsiktige charteravtaler, men det har vi takket nei til fordi vi planlegger å starte opp til våren. Den øvrige driftbesetningen er fortsatt ansatt, opplyser Glad.

— Men hvordan skal dere komme rundt kravet fra havna om helårsdrift?

— Jeg kan egentlig ikke si noe mer om dette med helårsseiling per i dag. Som sagt tidlige tror vi at vi skal komme i mål. Men det er en del brikker som må falle på plass, forklarer Glad.

Er det usikkert om dere klarer det?

— Ingenting er sikkert før alt er sikkert. Vi ønsker å imøtekomme havna, og vi tror at vi skal få på plass helårsdrift i løpet av 2008. — Det samme ble sagt i fjor?

— Jeg kan ikke snakke for dem som var her i fjor. Jeg har vært i jobben i to måneder og vil ikke si noe om dem som har vært her før meg, sier Glad.

Leter etter skip

— Hvordan er markedet for skip?

— Det detter inn tilbud til meg så og si hver dag om skip som er tilgjengelig i markedet. Dette er av varierende kvalitet og ikke alt som passer oss. Vi har en dialog med skipsmeglere over hele verden, opplyser Glad, som er av den oppfatning at Master Ferries skal klare å imøtekomme kravet om seilinger hele året.