KRISTIANSAND: Ingvald Fardal, administrerende direktør i Fjord Line, går hardt ut mot havnestyret ved Kristiansand Havn som neste uke holder møte der det bestemmes om havna vil kreve at Fjord Cat må seile Kristiansand-Hirtshals også i vinterhalvåret. Havnedirektøren anbefaler at prinsippet om helårsdrift videreføres.

— Hva gjør dere hvis havna krever helårsdrift?

— Da er vi i presset opp i et hjørne. Det er ikke aktuelt for oss med to skip i vinterhalvåret, det er det ikke marked til. Så da legger vi ned for godt, sier Fardal til fvn.no.

Et av argumentene fra Kristiansand Havn for helårsdrift er at de mener rederiene skummer fløten av sommerpassasjerene.

— Jeg stiller meg undrende til dette hovedargumentet. De tidligere eierne har tapt 50 millioner kroner i året. De som skummer fløte er havna, sier Fardal, som peker på at Superspeed har under 50 prosents belegg i vinterhalvåret.

— Jeg synes det er trist at havna ikke i større grad ser verdien av at det er et alternativ til Color Line i Kristiansand. Helårsdrift er et krav vi aldri har møtt i andre havner vi har dialog med. Det gagner bare én agenda – Color Lines agenda, sier direktøren.

Dersom det vedtas at danskeferjene må seile også i vinterhalvåret, er det ikke aktuelt å seile med Bergensfjord, som seilte fra Kristiansand til Danmark forrige vinter.

— Det har vi prøvd. Vi er ikke villige til å drive med rent tap i fremtiden, sier Fardal.

Han forteller at rederiet ikke har tatt stilling til om Fjord Cat skal selges eller om de vil prøve å finne en annen rute for ferja dersom det blir helårskrav i Kristiansand.

Det har ikke lyktes fvn.no å komme i kontakt med havnedirektøren i Kristiansand Havn fredag.