Utenriksdepartementet mener nå å ha funnet svaret på hvorfor publikumstelefonen som ble opprettet etter jordskjelvet i Chile ikke evnen å takle utfordringene lørdag ettermiddag:

— Ved en feil var det lagt inn en teknisk sperre som gjorde at mange telefoner ble kastet ut av systemet i stedet for å bli satt i kø. Dette skjedde da svært mange ringte samtidig, sier UDs pressevakt Marte Lerberg Kopstad til Aftenposten.no.

Ved 13.15-tiden søndag hadde UD registrert drøyt 400 bekymringsmeldinger om nordmenn som ikke hadde vært i kontakt med familier og venner i Norge etter skjelvet, men hittil har ikke norske myndigheter registrert at nordmenn skal ha kommet til skade.

— Vi beklager de problemene som var med publikumstelefonen, men nå skal alle komme igjennom, sier Lerberg Kopstad til Aftenposten.no.

Hvor mange som ble avvist kunne ikke UD svare på søndag formiddag.

- Ingenting lært?

Én av dem som forgjeves prøvde å komme igjennom, var Anders Breidlid. Han er sjokkert over at UD ikke har lært av den forrige tsunamien og var bedre forberedt denne gang:

— Hele lørdag ettermiddag og kveld forsøkte vi å komme igjennom på telefonen til UD fordi vi har en datter på Stillehavskysten i Chile. Men ingen svarte, sier Breidlid, som først natt til søndag oppnådde kontakt med datteren via mobiltelefon:

— Hun hadde flyktet sammen med flere andre opp i høyden og er i trygghet. Men UDs publikumstelefon kom vi aldri igjennom til, sier han på telefon fra Chicago.

UDs pressevakt er uenig i at problemene kan kalles et teknisk sammenbrudd - mange innringere fikk jo svar, påpeker Lerberg Kopstad.

- Må løses

Høyres Ine Eriksen Søreide, som leder Utenriks- og forsvarskomitéen på Stortinget, sier at Utenriksdepartementet lærte en hel masse av den forrige tsunamien:

— UD har formalisert og kraftig rustet opp sin krisehåndtering. Her kan det høres ut som om det er kapasiteten ved de tekniske løsningene som ikke har vært god nok. Det bor mange chilenere i Norge, og mange nordmenn er i Chile, så jeg føler meg sikker på at UD ikke trenger lang tid på å få på plass et telefonsystem som tåler et høyere antall henvendelser samtidig, sier Eriksen Søreide til Aftenposten.no.

— Døgnåpen telefon

Natt til søndag var det to UD-ansatte som besvarte telefoner på publikumstelefonen. Søndag formiddag ble bemanningen øket til fire.

UDs publikumstelefon etter jordskjelvet er 22 24 20 20.