Kristiansand: — Latterlig, svarer lufthavnsjef Thomas Langeland på Kjevik.

— Både i 1997 og 2000 var her mye rødknapp og mye rødknappviklere. Nå er sommerfuglen borte. Det er påfallende at det skjer akkurat i sonen hvor Avinor vil forlenge rullebanen, sier Kai Berggren i Norsk Entomologisk Forening.

Gjennom Samarbeidsrådet for biologisk mangfold - Sabima - vil Berggren og Sabima stoppe planene om utvidelse på Kjevik.

Dette kommer frem i en fersk høringsuttalelse til kommunens reguleringsplan.

Sommerfugl i veien

Avinor er lovpålagt å forlenge sikkerhetssonen med 150 meter i hver retning innen 1. oktober 2009, men har møtt mange skjær i sjøen. Lufthavnsjef Thomas Langeland på Kjevik strever med treg kommunal saksbehandling og bivåner krangler om vei.

I mai fikk han enda et problem, da den svært sjeldne rødknappvikleren - selenodes karelica - flakset opp i fanget på ham. Det eneste stedet i Norge den trolig lever er på sjøsiden av rullebanen på Kjevik. I den varme skråningen ned mot sjøen vokser planten rødknapp, som rødknappvikleren er helt avhengig av.

Mens planten tidligere vokste i hele skråningen, er den nå helt borte i det 200 meter lange beltet hvor det må fylles ut. I stedet så både Langeland, Berggren og avisen i går masse små «rottehull», som Berggren frykter egentlig er hull etter at noen har gravd rødknapp-blomsten opp.

Deler av området er også sprøytet flere ganger nylig.

- Nei, ærlig talt

— Ett sted går grensen for hva vi kan tillegges. Jeg avviser kategorisk at vi skal ha fjernet eller gravd opp planter, sier Langeland. I stedet sier han at Avinor har tatt konsekvensen av diskusjonen.

— Vi er opptatt av biologisk mangfold. I samarbeid med Agder naturmuseum og miljøvernmyndighetene skal vi lage en plan for hvordan vi kan beholde artsmangfoldet, samtidig som vi forlenger sikkerhetssonen, sier Langeland.

Han er frustrert over forsinkelsene, og påpeker at det kan bli færre fly til Kjevik.

— Det er nå lite realistisk å rekke utvidelsen av sikkerhetssonen innen fristen. For å kompensere for manglende sikkerhetssone, kan Luftfartstilsynet kreve spesiell kompetanse fra flyvere som kommer, noe som trolig vil gå ut over flere utenlandske flyvninger. Eller vi kan få beskjed om at asfalten skal være svart - altså helt bar - noe som innebærer at flyplassen vil være stengt i fem dager hvis det snør i fem dager, advarer han.

— Vi har respekt for at demokratiske prosesser tar tid, men det har faktisk kommet opp mange uforutsette utfordringer etter at denne prosessen startet.

— En trenger ikke ta alle sorgene på forskudd. Vi jobber så fort vi kan, men saken har skapt engasjement, og vi må lytte til innspillene, sier leder Hans Munksgaard i byutviklingsenheten i Kristiansand kommune.