– Vi jobber for fullt og vi vet bare at vi savner et fly med to av våre ansatte piloter og fire og et halvt tonn frakt. Det er post og pakker, sier West Atlantic-sjef Gustaf Thureborn til det svenske nyhetsbyrået TT.

Flyet, et Canadair CRJ-200, er registrert i Sverige, men flyr mellom norske destinasjoner med post. Natt til fredag var det på vei fra Gardermoen til Tromsø. Mannskapet er ikke fra Norge eller Sverige, men fra et annet europeisk land, ifølge Thureborn.

West Atlantic skal holde en pressekonferanse klokken 11 fredag formiddag.

Flyredningstjenesten har ennå ingen teori om hva som forårsaket ulykken.

Vanskelig terreng

Flyet sendte ut et mayday-signal klokken 0.20 og forsvant fra radaren like etter. De siste radarbildene viser at flyet var 120 kilometer nordøst for Bodø, inne på svensk territorium. Havaristedet, som har en diameter på 50 meter, ligger nordvest for innsjøen Akkajaure, 10 kilometer fra grensen til Norge.

– Det er en veldig tydelig nedslagsplass, sier pressetalsmann Daniel Lindblad i det svenske Sjöfartsverket, som har ansvaret for lokalisering av mindre fly.

Havaristedet ligger i krevende fjellterreng uten veiforbindelse.

– Vi forbereder oss på å ta oss inn til stedet. Det er fjellterreng og 30 minusgrader, så det kommer til å ta en stund før vi er på plass, sier Maria Jakobsson hos politiet i Norrbotten til TT. Hun opplyser at politiet trolig kommer til å dra med helikopter fra Gällivare.

Falt vanvittig raskt

Data fra Flightradar24, som overvåker flytrafikken, viser at flyet falt veldig raskt. På ett minutt falt flyet fra 33.000 fot til 11.725 fot, en distanse på nesten 6,5 kilometer.

– Flyet har styret med en vanvittig høy hastighet, Det er veldig uvanlig. De fleste får et problem og glidefyr, men dette har virkelig gått ned med fart, sier vakthavende Anders Lennholm i Det svenske sjøfartsverket til Dagbladet.

Havaristedet viser at flyet har hatt høy hastighet da det traff bakken.

– Det har gått så vanvittig fort, så det har blitt en 15 meter dyp grop, som igjen er 20 meter bred. Det ligger også deler av motoren 20 meter fra gropen, sier Lennholm.

– Ufattelig tragedie

Det var svensk redningstjeneste som ledet leteaksjonen, men det ble også sendt ut to F-16-fly og et Sea King-helikopter fra norsk side for å bistå. Forsvaret var i tillegg klare med helikopter på Bardufoss, i tilfelle det skulle bli behov for å fly inn bakkemannskaper. Det var F-16-flyene som fant det havarerte postflyet.

– Vi hadde ventet at flyet skulle lande klokken kvart på ett i natt, sier lufthavnsjef Jonny Andersen ved Langnes lufthavn til NRK. Han forteller at West Atlantic er en del av luftfartsmiljøet i Tromsø.

– Vi synes det er en ufattelig tragedie, sier Andersen.