Nye tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) som ble offentliggjort fredag, bekrefter tidligere undersøkelser om at en stor andel lærere ikke har god nok kompetanse i fagene de underviser i.

Tallene viser at 48 prosent av engelsklærerne, 38 prosent av matematikklærerne og 26 prosent av norsklærerne ikke oppfyller dagens kompetansekrav.

Stortinget besluttet i juni at alle lærere må ha minst 30 studiepoeng i disse fagene, samt i samisk og norsk tegnspråk, for å undervise på barneskolen og 60 studiepoeng på ungdomsskolen. Etter det har kommunene måttet kartlegge hvor mange lærere som mangler kompetanse. Kommunene har ti år på seg til å sørge for at alle lærerne oppfyller kravene.

Kravet om at også lærere som ble ansatt før kompetansekravet ble innført i 2014, må skaffe seg nok studiepoeng, er svært omstridt.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier norske elever skal lære mer i skolen enn i dag, og at det derfor er viktig å stille kompetansekrav. (©NTB) (©NTB)