Samtidig som SBS Discovery søndag satt i tunge forhandlinger med storaktøren Canal Digital, kom nyheten om at selskapet var blitt enig med distributørens konkurrent Altibox om en ny, langsiktig avtale. Avtalen gjelder hele kanalpakken til Discovery, som omfatter TVNorge, Eurosport, Max og ti andre Discovery-kanaler.

Altibox har rundt 15 prosent av tv-markedet, mens Telenor-eide Canal Digital er størst med rundt 50 prosent. Resten er i stor grad RiksTV, Viasat og Get samt en del lokale distributører, skriver VG.

— Det er mye penger involvert, men vi ønsker å få til et godt produkt til kundene, sier administrerende direktør Nils Arne Bakke i Altibox

Basert på selskapenes markedsandeler, er det trolig betydelige beløp involvert i forhandlingene med Canal Digital også. Uenigheten har vært langvarig og syntes tidlig søndag kveld fortsatt å være et godt stykke unna. Da fristen gikk ut ved midnatt, var de altså fortsatt ikke blitt enige.

De Discovery-eide kanalene vil forsvinne fra skjermene til én million Canal Digital-abonnenter. Rundt 2,8 millioner TV-seere blir rammet fordi partene går fra hverandre uten en avtale. (©NTB)