De tre organisasjonene har skrevet brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), skriver Dagsavisen.

– Konkret ber vi om høyere terskel for når det skal bygges firefeltsvei, mer bruk av to- og trefeltsvei med midtrekkverk og en ny standard for firefeltsvei med 90-grense, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

I tillegg til at det vil gjøre det billigere å bygge vei, vil det også føre til lavere klimagassutslipp, mindre arealinngrep, mindre støy og lavere ulykkesrisiko, skriver de i brevet.

MDG vil gå hakket lenger og ha 90 som nasjonal fartsgrense, ikke bare på nye veier, ifølge avisen. Nestleder Arild Hermstad sier det også ligger en økonomisk gevinst i dette for dem som kjører både store og små biler.

– Det vil være et godt energisparingstiltak for både fossilbiler og elbiler og for tungtransporten. Det vil gi lavere drivstofforbruk og dermed også lavere regninger, sier han.

Reduserte fartsgrenser var et av forslagene fra Det internasjonale energibyrået (IEA) sist uker for å få ned oljeforbruket i industrialiserte land.

Skulle forslaget fra MDG får gehør, kan fartsgrensen på den nye motorveien mellom Arendal og Tvedestrand bli senket fra 110 til 90 km/t, mens motorveien mellom Kristiansand og Grimstad får redusert fartsgrense fra 100 til 90 km/t.