OSLO: NRKs Hurtigrute-sending er populær blant folk, ikke bare langs kysten der folk kjører småbåter og veiver med flagg for å komme på TV. Også fra sofaene følger mange den spesielle sendingen.

De siste tallene som er registrert viser at 1,3 millioner var innom sendingen mellom klokken 19.45 torsdag og 03.00 fredag, hvorav 255 000 fulgte sendingen i snitt frem til midnatt

Til sammenligning har NRK2 vanligvis 60 000 seere i samme tidsperiode. Analysesjef i NRK, Kristian Tolonen, er mer enn overrasket.

— Mye tyder på at dette blir mye større enn det vi hadde trodd. De tallene vi så på torsdag ga oss bakoversveis, sier han til Aftenposten.

Nye tall fra direktesendingen kommer ikke før mandag formiddag, og da sitter Tolonen og kollegene parat.

Gleder seg til nye tall

— Vi har ryddet møteboka og har alle mann på dekk for å analysere tallene når de kommer inn. Vi sitter med samme følelse som da vi ventet på OL-tallene: "Hvor stort blir dette?"

Han venter stor pågang fra pressen, lik den de hadde fredag.

— Fredag ringte mobilen og mailene tikket inn som under ski-VM. Det er stor interesse for tallene fra sendingen.

Nrk har hatt stor suksess med sin Hurtigruten-sending. Her er det Stokkøya som tar i mot Hurtigrute-skipet MS Nordnorge.

Hurtigruten på sosiale medier

Sendingens popularitet merkes også på de sosiale mediene Twitter og Facebook.

Ifølge en analytiker i NRK, ble det hvert 6. sekund lørdag kveld lagt ut en norsk tweet om Hurtigruten.

En bruker skriver: «Har ikke tøddel av behov for å problematisere, nyansere eller ironisere over #hurtigruta på NRK2. Synes dette bare er fint, rørende og ekte.»

Og hotellkongen Petter Stordalen skriver: «Ikke helt habil, men å se Hurtigruta på NRK nå er fantastisk, og hvilken reklame for hele Norge. Vakkert Vakkert.»

Alle er derimot ikke like fornøyde, som Erland Fjell, som hadde gledet seg veldig til Hurtigrute-sendingen.

— Dette er noe helt annet enn Bergensbanen. En helt annerledes sending full av skrål og gnål og helt uten den roen som preget den sendingen. Skikkelig skuffende, skriver han i en mail til Aftenposten.

Utenlandsk interesse

Også utenlandske medier har fått ferten av NRK2s Hurtigrute-stunt.

— Sendingen er arvtakeren etter en annen, nesten latterlig, idé som ble en stor suksess i 2008, skriver The Korea Herald på nett.

— Da jernbanestrekningen mellom Bergen og Oslo fylte 100 år, bestemte NRK seg for å filme hele turen direkte. Den gang var det 7.5 timer, denne gangen er det 134. Reisende ved Samgakji Station i Seoul kan følge direkte-sendingen og se norsk natur på en TV-skjerm der.

— Kanskje dette er et fenomen som kan dukke opp i utenlandske kanaler, sier Tolonen.

Flagg og fyrverkeri

På sin ferd langs kysten har MS Nordnorge fått mye oppmerksomhet, og da den la til i Molde, ble den møtt av en armada av følgebåter, roser og musikk, skriver adressa.no.

I Kristiansund kom båten frem midt på natten, men det hindret ikke nordmøringene i å stille med både korps og fyrverkeri.

— Det er helt fantastisk hvordan folk engasjerer seg, sier NRK-journalist Ragnhild Fjørtoft til adressa.no, som nettopp hadde lagt seg da hun ble vekket av virvaret på havnen i Kristiansund.

I Trondheim var oppmøtet mer beskjedent da Hurtigruten ankom i morgentimene lørdag. Men da det nærmet seg avgang klokken 12, dukket trondheimerne opp med flagg og lyst til å komme på TV, skriver adressa.no.

Søndag formiddag la båten til ved kai i Bodø. Hurtigruten skal etter planen nå endestasjonen Kirkenes onsdag 22. juni klokken 8.