EUs sunnhetskommissær Markos Kyprianou ga torsdag de tre gigantene og en rekke andre selskaper priser for arbeidet med å bekjempe fedme, skriver Ritzau.McDonalds fikk en pris for å informere sine kunder om fettinnholdet i de ulike menyene, mens Pepsi og Coca-Cola ble rost for ikke å reklamere overfor barn under 12 år.

— Disse forpliktelsene er gode eksempler på konkrete tiltak fra industriens siden for å takle fedme og overvekt, sa Kyprianou under prisoverrekkelsen i Brussel.

Også Unilever, som produserer alt fra dressinger til is, fikk en pris for å ha endret informasjonen på varene. Matvareprodusenten Kraft ble hyllet for at selskapet ikke markedsfører sine produkter overfor barn, med mindre de har en spesielt sunn profil.

Sunnhetskommissæren oppfordrer selskapene til å fortsette det gode arbeidet med å bekjempe fedme, skriver Ritzau. (©NTB)