WASHINGTON, USA: På grunn av finanskrisen hadde mange butikker trengt solide inntekter fra julehandelen til å forbedre et allerede svakt årsresultat. Og mange håpet at kundene skulle strømmene til da startskuddet gikk for årets romjulssalg fredag.

Noen butikker åpnet så tidlig som halv seks fredag morgen, og andre lokket med solide avslag på opptil 70 prosent.

Blant annet fristet varehuskjeden JC Penney med 70 prosent avslag på gullsmykker. Også kjeder som Macy’s og Ann Taylor kuttet prisene kraftig.

Holder igjen

Men forbrukerne, som allerede før jul ble tilbudt nedsatte priser på en rekke varer, fortsetter å være tilbakeholdne i pengebruken, ifølge SpendingPulse, som har beregnet forbruket i detaljhandelen siden 2002. Amerikanske forbrukere brukte 20 prosent mindre på klær, elektroniske varer og smykker i november og desember sammenlignet med i fjor, ifølge anslag offentliggjort fredag.

Nettbutikken Amazon var den eneste som hadde gode nyheter. Ifølge selskapet har årets julehandel vært den beste noensinne, med over 6,2 millioner bestillinger.

Ville tilstander

Også i Storbritannia har finanskrisen tvunget butikker til å sette prisene kraftig ned, og enkelte tilbyr nå rabatter på opptil 90 prosent.

Men britene så ut til å benytte seg av muligheten til å gjøre et kupp i større grad enn hva som var tilfelle i USA.

Varehuset Selfridges forteller at rundt 2.000 kjøpelystne hadde møtt fram allerede før butikken i London åpnet fredag morgen.

Kvinnen som sto først i køen, hadde vært der siden klokka to om natta, i håp om å få fatt i en Chanel-veske til nedsatt pris.

– Det var helt vilt da de kom inn i butikken. Jeg har aldri sett noe som dette. Folk kom løpende inn i butikken og røsket til seg vesker. Noen damer bar på fire-fem vesker, sier en talskvinne for Selfridges. (©NTB)