PISA-undersøkelsen viste at norske 15-åringer er rangert som nummer 22 av 34 OECD-land i matematikk og naturfag. Norske ungdommer er nummer 15 i lesing.

Samtidig viser en ny rapport at de norske elevenes bakgrunn har minst å si for prestasjonene i undersøkelsen, skriver Klassekampen.

— Vi har en relativt inkluderende fellesskapsskole i Norge, fastslår forsker Rolf Vegar Olsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

Olsen konkluderer i sin ferske rapport med at forskjellene i den norske skolen er mindre i dag enn de var i 2003. — Effekten av hjemmebakgrunnen er sterk, også i Norge. Det er den i alle land i verden, og det handler om at elever fra ressurssterke hjem får mer støtte til skolearbeid og de har daglige forbilder rundt seg som viser hvorfor kunnskap er viktig. Men den effekten er svakere i Norge enn i andre land, og den er nedadgående, sier Olsen. (©NTB)