– Akterenden er flyttet og befinner seg 102 meter fra bredden, sa den egyptiske Kanalmyndighetens leder Osama Rabie i en uttalelse mandag morgen.

Kraftige taubåter hadde klart å vri konteinerskipet slik at det sto 80 prosent i riktig retning. Håpet var å utnytte springfloa midt på dagen – når vannstanden var på det høyeste – til å få trukket skipet helt løs.

Men litt etter klokken 14 var det ennå ikke kommet meldinger om noe gjennombrudd. Egyptisk TV viste bilder av taubåter i full sving med motorene i gang.

Arbeidet pågikk dermed fortsatt – til tross for at Egypts president Abdel Fattah al-Sisi noen timer tidligere skrev på Twitter at operasjonen hadde vært en suksess.

– Fortsatt utfordringer

Bergingsmannskapene skal riktig nok ha klart å flytte litt på baugen. Men den ligger fortsatt og hviler på mudderet langs bredden av kanalen.

Et av bergingsselskapene som deltar i arbeidet, er nederlandske Smit Salvage, som er eid av selskapet Boskalis. Sistnevntes toppsjef Peter Berdowski mener det fortsatt gjenstår utfordringer.

– Den gode nyheten er at akterenden er løs. Men vi oppfattet det som den enkleste delen av jobben, sa han til nederlandske NPO Radio 1 mandag morgen.

Mens akterenden har ligget inntil den ene siden av kanalen, ligger baugen fast på den andre siden. Berdowski sammenligner den med en strandet hval.

I tillegg til taubåtene som trekker i skipet, har det vært planer om spyle vann under høyt trykk mot sanden under skroget.

Kompleks operasjon

Å få baugen helt løs kan bli vanskelig, ifølge Berdowski. Utfordringen er få den til å skli bort fra et område med sand og leire.

Hvis dette ikke lykkes, kan det bli nødvendig å fjerne konteinere fra det gigantiske skipet.

Eksperter har tidligere advart om at dette vil være en kompleks operasjon som kan ta dager eller uker. Å løfte bort de 20.000 konteinerne krever spesialutstyr som ikke finnes i Egypt.

Ever Given er et av verdens største konteinerskip. Det er 400 meter langt, og størrelsen kan sammenlignes med en skyskraper som er veltet over ende.

I nesten en uke har fartøyet stått på tvers i Suezkanalen og sperret den korteste ruten for skipstrafikk mellom Asia og Europa. Over 360 skip som frakter alt fra olje til kveg, venter på å passere.

For å unngå venting ved kanalen har en del handelsskip i stedet begynt på den lange omveien rundt Afrika.

Gyllen mulighet

Nyheten om at deler av skipet er dratt av grunn, kom etter at ti kraftige slepebåter hadde jobbet med å få skipet i bevegelse. Mudringsfartøyer skal i løpet av natten ha fjernet 27.000 kubikkmeter sand og gjørme rundt skroget.

Bergingsmannskapene har søndag kveld og mandag hatt en gyllen mulighet siden det er fullmåne og springflo.

Den ekstra høye vannstanden har gjort det lettere å trekke Ever Given av grunn.

Når Suezkanalen er åpen for trafikk, passerer det i gjennomsnitt rundt 50 skip per dag. Varene de frakter med seg, utgjør over 10 prosent av verdenshandelen. Særlig for olje på vei fra Midtøsten er kanalen viktig.

Det tyske forsikringsselskapet Allianz har anslått at kostnadene ved blokkeringen av kanalen ligger mellom 50 og 90 milliarder kroner per dag.