Høyesterettsdommen er historisk ettersom det er første gang at Høyesterett tar opp en sak om erstatningsplikten en bankkunde har ved BankID-svindel, ifølge Dagens Næringsliv.

Våren 2017 reiste mannen på ferie, men BankID-brikken ble liggende igjen i skuffen på jobben. Da han kom tilbake, var den borte.

Dommen i Høyesterett var enstemmig, og slår fast at mannen har «opptrådt noe uforsiktig ved sin oppbevaring av kodebrikken», men retten finner likevel at mannen ikke har opptrådt så uaktsomt at det utløser noe erstatningsansvar.

Større ansvar

Dermed har Easybank tapt fullstendig i landets øverste domstol og banken må betale mannens sakskostnader på rundt 1.250.000 kroner.

– Høyesterett har med denne dommen slått fast at bankene har et langt større ansvar ved svindel med BankID enn de så langt har tatt. Dette er derfor en seier for forbrukerrettighetene, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Ektepar dømt

Et ektepar ble i 2017 dømt for å ha brukt mannens BankID til opptak av totalt 14 lån på til sammen 1.582.328 kroner. Easybank valgte å rette sitt erstatningskrav, for ett lån på 100.000 kroner, mot kristiansandsmannen, selv om retten utelukket at han hadde medvirket til låneopptaket.

Mannen oppbevarte kodebrikken i en veske i en skuff i et skap på sin arbeidsplass, og det er ikke avklart hvordan ekteparet som misbrukte BankID-en hans hadde fått tak i passordet. Høyesterett skriver i dommen at det ikke kan utelukkes at det ble brukt en såkalt «keylogger» for å hente ut informasjonen.

Rett24 skriver at avgjørelsen kan få betydning for en lang strøm av såkalte ID-tyveri-saker, som for tiden florerer i rettsapparatet og klagenemnda.