Trodde du at Googles sentrale søk var uhildet? At det som kommer opp i hovedfeltet når du søker på «Anders Behring Breivik», er den egentlige sannheten? Da må du tro om igjen, skriver Aftenposten.no. Lacoste opplever for eksempel at to treff på Googles førsteside handler om at massemorderen foretrekker deres krokodille på skjortene sine. For å kompensere for det kan selskapet finne på å engasjere en spesialisert bedrift for å få vekk søketreffene.

I det siste har det også vært en kraftig vekst innen markedet for reduksjon av negativ omtale på Google. Nettstedet negativomtale.no, eid av bedriften Firstrank AS, er utelukkende basert på dette. Daglig leder Isabell Dahl hevder å drive etter etiske metoder. Siden starten for et halvt år siden har selskapet hatt 600 prisforespørsler. Selskapet tar 25000 kroner for å fjerne et søketreff fra førstesiden til Google. Dersom selskapet ikke klarer jobben, tar de ikke betalt.

– Det er ingen kunst å få et positivt søketreff opp på Googles treffliste. Det kan gjøres på 1–2 måneder. Problemet er å få negative treff bort. Det kan være en tidkrevende prosess som tar tre til 12 måneder pr. kunde. Vi har levert det vi har lovet til 95 prosent av kundene, hevder Isabell Dahl.

Hemmelig

Googles sentrale algoritme, den som bestemmer hvilke søk som kommer øverst og nederst, er hemmelig. I utgangspunktet skal det ikke være mulig å manipulere den. Algoritmen forandres og forbedres kontinuerlig. Hva som kommer øverst, baserer seg ikke bare på hvilke ord som befinner seg på en nettside, men også på kvaliteten på sidene. En side med høy kvalitet har høy såkalt pagerank. Pagerank er blant annet basert på hvor mange andre som linker til et nettsted. Mange såkalte inngående linker regnes av Google som et uttrykk for troverdighet og kvalitet. Nettsteder som aftenposten.no og dn.no har derfor svært høy pagerank.

–Hvis det skulle være en negativ artikkel om en kunde i Aftenposten, vil det være en veldig tidkrevende link å skyve ned. Men hvis den negative omtalen kommer fra en tilfeldig blogger, er det ren plankekjøring å få den vekk, mener Isabell Dahl.

Fjerner ikke

Når selskapet fjerner noe fra Google, er det egentlig ikke snakk om fjerning. Siden de færreste går videre fra siden med de ti første treffene når de googler noe, vil negativ informasjon i praksis være fjernet dersom den skyves ned på 11. plass. I praksis har da negativomtale.no klart å forbedre oppbyggingen av de nettsetedene som er under kundens kontroll, så de scorer bedre hos Google.

– Vi har hatt kunder med 12–13 år gamle negative avisartikler som fortsatt ødelegger for en bedrift de har i dag. Dette burde virket mer som i inkassoloven: Når du har gjort opp en regning, fjernes anmerkningen om deg etter en tid. Vi mener det skulle vært en lovendring som hindret negativ informasjon å ligge ute i mer enn seks måneder.

– Men en fri presse må jo kunne omtale kritikkverdige forhold. Uten at artiklene gjenfinnes på nett, vil det bli vanskelig for utenforstående å oppdage at de står overfor en skurk?

– Jeg ser ikke bort fra at det finnes saker der negativ omtale bør lagres lenger. I de tilfellene der en kunde av oss fortsetter å gjøre dumme ting og fortsetter å generere negativ omtale, vil vi sjelden kunne gjøre noe. Google vil hele tiden prioritere ferske funn høyt. Vi har fått forespørsler fra konkursryttere, og sånne saker tar vi ikke, heller ikke fra andre som ønsker å drive en virksomhet feil. Men i de tilfellene hvor man har gjort en tabbe én gang, og så gjerne angrer og er ferdig med det, ønsker vi å bidra, sier hun.