— Planen var at de skulle benytte anledningen til å fly taktisk dersom været tillot det, sier oberstløytnant Trond Sølna til Aftenposten. Å fly taktisk innebærer lavere flyging langs konturene av landskapet, ofte uten autopilot.

Flere fly deltok i øvelsen, blant annet 14 svenske og norske jagerfly.

Et annet Hercules-fly, som lettet bare ti minutter etter ulykkesflyet torsdag og som skulle fly samme ruten, gjorde nemlig dette den siste etappen av reisen. De har fortalt Sølna at de valgte å fly taktisk fordi værforholdene da var bedre.

— Sannsynligheten er derfor stor for at flyet som dro ut før dem, også gjorde det samme, sier Sølna. Han viser også til informasjon fra den sivile radaren som kan tyde på at flyet ikke fløy på instrumenter.

— Det å fly taktisk kan plutselig bli veldig mye vanskeligere enn det var like før, spesielt hvis været veksler mye. Det kan ha vært tilfelle her, sier Sølna. (©NTB)