KRISTIANSAND: — Avtalen med kommunale myndigheter og havneadministrasjonen i Hanstholm blir underskrevet i dag, torsdag, forteller Svein Olaf Olsen.Han er rederisjef i det nyetablerte ferjerederiet Gabriel Scott Rederi AS som akter å starte ferjedrift mellom Sørlandet og Danmark ved nyttårstider.- På norsk side vil vaglet stå mellom Lillesand, Kristiansand eller Mandal, forteller Svein Olaf Olsen.Han anser alle disse havnene som meget interessante, og regner med en avklaring i løpet av nær fremtid. Valg av havn på norsk side vil også få en viss betydning for seilingstiden over Skagerrak.Odd Grønberg i Color Line Kristiansand ønsker ikke å kommenterer at rederiet nå får en ny konkurrent på seilingene over Skagerrak.- Valget av Hanstholm innebærer at vi får kortest mulig seilingsdistanse mellom Sørlandet og Danmark, sier Svein Olaf Olsen. Han legger vekt på at uansett hvilken av de tre sørlandsbyene man velger, så blir seilingstiden på mindre enn fire timer.Han minner om at Hanstholm er ei moderne havn, og gunstigere enn Hirtshals under dårlige værforhold.- Men er det behov for et nytt ferjetilbud?- Det får markedet gir svar på, svarer rederisjefen.Han legger til at Gabriel Scott Rederi AS med sin ferje med navn «Gabriel Scott», også vil dra i gang ulike tilbud og aktiviteter for å gjøre seg lekker for de reisende.- Konsept, kalles slike ting blant dem som driver med markedsføring og markedstilpasning, sier Svein Olaf Olsen. Han minner om at det da ikke bare er snakk om konkurranse på pris og service, men også om andre ting som kan appellere til de reisende.Hva rederiet i så måte har i tankene vil han ikke ut med. Men en kreativ prosess er i gang, sier han.«Gabriel Scott» er 100 meter lang og er sertifisert for 600 passasjerer. Skipet er utstyrt med stabilisatorer og regnes som god i sjøen.Med det nevnte passasjerantall og ferdsel i åpen sjø, må skipet ha en besetning på 28. Svein Olaf Olsen har tidligere bebudet norsk flagg og norsk mannskap.Tidligere gikk skipet i rute mellom Sandefjord og Strømstad for et par rederier. Sist eid av Handikapforbundet, som måtte gi opp ferjedrift etter store tap.