OSLO / KIRUNA: Søndag konsentrerer letemannskapene seg om å kartlegge og dokumentere havaristedet, melder Aftenposten.no.

— Vi ser etter vrakdeler som kan inneholde den svarte boksen, som det for øvrig er to av, og som i virkeligheten er oransje, sier utredningsleder Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen (SHK) til Aftenposten.no.

Den svarte boksen (ferdskriveren) spiller inn data fra flyvningen, og er svært viktig for etterforskningen av hendelsesforløpet.

Langt unna svar

Widholm sier at det på grunn av forholdene ved havaristedet gjør det vanskelig å svare på hvor store sjansene er for å finne ferdskriveren.

- Vi har funnet vrakdeler tilhørende samme deler av flyet som boksene sitter, men det gjenstår mye arbeid før vi kan svare på om vi kommer til å finne den, sier han.

Krasjet i fjellet førte til at det gikk et snøras,derfor er flere av delene begravd i snø og is.

Fare for flere ras i området

Widholm omtaler værforholdene i området som «dramatiske». Letemannskapene arbeider under svært vanskelige forhold.

— Det varierer mye. Det er lokalt fjellvær som kan skifte fra sol til snøstorm på sekunder. I tillegg må vi forholde oss til konstant rasfare. Det går allerede ras i området, sier han.

Får norsk hjelp

Det er den svenske havarikommisjonen som er ansvarlig for undersøkelsene på havaristedet. Widholm er ikke selv til stede søndag, men syv inspektører fra SHK deltar i arbeidet med å kartlegge vrakdelene. I tillegg får kommisjonen bistand fra en rekke andre instanser.

Blant annet er svensk politi på plass med 20 tjenestemenn i området der Hercules-flyet krasjet, ifølge NTB.

Den norske havarikommisjonen bidrar søndag med to inspektører som bistår den svenske havarikommisjonen.

Skal øke bemanningen

— Det svenske forsvaret har ikke samme type fly som det styrtede Hercules-flyet, derfor er det satt sammen en gruppe av seks eksperter fra det norske forsvaret. Denne gruppen er ferd med å økes, sier avdelingsleder Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen til Aftenposten.no.

— Vi har et veldig bra samarbeid med det norske luftforsvaret, norske offisererer, eksperter og medisinsk personell. Vi får all den hjelp vi vi ønsker oss. Senere, når vi skal håndtere materialet som vi finner, vil vi ha behov for betydelig større ressurser, sier Widholm.