Se bildeserie av den spesielle transporten her.

KRISTIANSAND: 140 tonn veier hele beistet. To runder var alt et av verdens største fly – en russiskbygd Antonov 124-100 – trengte for å transportere kranen fra Gardermoen til Baku i Aserbajdsjan sist helg. Nå ligger kranen i deler i Baku og venter på fagfolket fra Hydramarine i Kristiansand. Allerede onsdag begynner de å montere den på nytt, etter at de gjorde samme jobben i eget anlegg på Voie for noen uker siden. (Før den ble demontert for transport.)

Kunden er McDermott Internatuonal, bruker er BP.

Pris for flytransporten: 600.000 dollar, oppimot fire millioner kroner. I tillegg kommer kostnaden ved å sende alt på bil fra Kristiansand til Gardermoen. Men kunden betaler.

Verst på veien

– De største transportutfordringene var faktisk kjøringen på vei fra Kristiansand til Oslo. Den lengste traileren på 34 meter ble kronglete å få ut fra Hydramarine. I tilegg måtte alt skje om natten for å unngå rushtrafikken, og vi trengte politieskorte, forteller Christian Lind. Han er Hydramarines prosjektleder, og får ikke fullrost produksjons— og lagermannskapene som sto på for å få dette spesielle prosjektet i havn.

Flere grunner gjorde at flytransport ble valgt.

– Sjøtransport ville ha måttet gå videre på vei gjennom Iran, Irak og Tyrkia. Det fristet ikke av klimamessige grunner, både politiske og temperaturmessige. I tillegg var leveransen litt forsinket. Sjø- og landtransport ville ha tatt halvannen måned, flyfrakt gjorde at vi tok forsinkelsen inn igjen, og BP har hastverk med å komme i gang med et nytt felt, opplyser Lind.

Lite å gå på

Marginene var knappe under fraktoperasjonen. De gamle tunnelene på E18 i Agder-fylkene holdt akkurat, på vei inn i Antonov-flyet var klaringen ti centimeter.

– Ruta var kjørt opp på forhånd og alt nøyaktig målt. Så gikk det også greit, sier Lind.