De billigste billettene er mer enn halvert i pris, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Tallene viser at flyprisene økte kraftig etter at Color Air måtte legge ned driften i 1999. Våren 2001 gjorde prisene et nytt byks da flypassasjeravgiften ble utvidet. De fortsatte videre opp etter at SAS kjøpte Braathens, og dermed hadde monopolsituasjon i Norge. Endringen kom etter at flypassasjeravgiften falt bort og Norwegian dukket opp.Anslag viser at kundene årlig sparer 900 millioner kroner på prisfallet. Av dette skyldes 580 millioner kroner bortfallet av flypassasjeravgiften, mens resten kan tilskrives konkurransen, sier konkurransedirektør Knut Eggum Johansen til Aftenposten.

Avisa har sammenlignet priser 1. mars i fjor med dagens priser. Billigste tur i mars i fjor var 1.214 kroner med SAS tur/retur Oslo og Bergen, Trondheim og Stavanger, mens billigste pris til Tromsø var 2.074 kroner.

I dag kan du med Norwegian komme deg tur/retur de tre byene på Østlandet for 578 kroner, mens prisen til Tromsø er 878 kroner.

Pressetalskvinne Siv Meisingseth i SAS sier at SAS har merket en økende konkurranse i luften, noe som setter prisene under press. Men hun sier at oppkjøpet av Braathens også ga synergier som ga utslag i lavere priser.