vestfoldbanen avsporing.jpg Foto: Scanpix
vestfoldbanen avsporing2.jpg Foto: Scanpix
vestfoldbanen avsporing3.jpg Foto: Scanpix

HOLMESTRAND: En person er sendt til sykehus med luftambulanse. Redningsleder ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge, Nils Ole Sunde, sier at et Sea king redningshelikopter og to luftambulanser ble sendt til stedet, skriver Aftenposten.no.

— En person er brakt med luftambulanse til Oslo universitetssykehus, sier Sunde til Aftenposten.no. Denne personen skal være hardt skadet.

Et tog sporet av på Vestfoldbanen onsdag, fem personer er sendt til sykehus.

Politiets innsatsleder Helge Knudsen på stedet at ingen av de fem om bord ble livstruende skadet.

— Men en klaget over smerter i rygg og hode og ble fløyet til Oslo, sier Knudsen.

NSB bekrefter også overfor Aftenposten.no at de fire andre er sendt til sykehuset i Tønsberg.

Minst fire av de som var ombord i toget var menn, og to av de fem var utlendinger.

200 meter skinnegang ødelagt

Ifølge politiet lå skadestedet vanskelig tilgjengelig og redningsmannskapene måtte ta seg fram langs skinnegangen.

Ulykken skjedde ved 10.30-tiden, og toget har ødelagt skinnegangen i 200 meters lengde. Det er derfor uvisst når Vestfoldbanen igjen vil bli åpnet.

Togsettet hadde fem vogner. Tre av dem sporet av, og én av vognene veltet. Klokken 12.50 skriver politiet at redningsaksjonen er avsluttet, og at de vil starte etterforskning.

- Kaotisk

Fotograf Stener Klaberg er på ulykkesstedet. Vil avvente politiets og Havarikommisjonens arbeid.

— Det er kaotisk. Jeg ser tre togvogner, en av dem har veltet, og en har sporet av. Det ene togunderstellet står foran den ene vogna, det har blitt kastet 10-15 meter frem. Det er vridde ståldeler over alt, sier Kalberg til Aftenposten.no.

Ifølge Tønsbergs Blad er kjøreledningen blitt revet ned, og Vestfoldbanen er stengt. Det er fare for at kjøreledningen kan falle helt ned, og pressefolk på stedet blir bedt om å holde seg unna, skriver Tønsbergs Blad.

Det er satt opp buss mellom Holmestrand og Tønsberg.

8-10 ambulanser

Klaberg forteller at det er 8-10 ambulanser på stedet, i tillegg til en luftambulanse og et SeaKing-helikopter.

— Det er også mye politi, og brannvesenet er på stedet med stort mannskap. Redningsmannskaper frakter nå bort skadede, sier Kalberg.

FOTO: Stener Kalberg

Kommunikasjonsrådgiver Håkon Myhre i NSB bekrefter at fem personer var om bord da ulykken skjedde. Tre var NSB-ansatte og to var fra eksterne firma.

— Ingen passasjerer ombord

— Vi har fått melding om at det skal være skade både på materiell og personer, sier han til Aftenposten.no.

Han sier at toget var såkalt «tomt». Det vil si at det bare er NSB-personell om bord, men ikke passasjerer.

— Vi undersøker nå flere detaljer, sier han til Aftenposten.no.

- Har toget kjørt i stor fart?

— Det vet vi ikke, men det er mulig å kjøre fort på den strekningen, svarer Myhre til Aftenposten.no.

- Heldigvis bare et testtog

Ifølge Per Olav Pettersen, brannsjef i Vestfold interkommunale brannvesen, var det godt at det ikke var flere ombord.

- Heldigvis var dette bare et testtog. Dersom det hadde vært passasjerer om bord, ville ulykken fått en helt annen dimensjon, sier han.

Testkjøring av nye tog

Ulykken skjedde i forbindelse med testkjøring av de nye Flirt-togene til NSB.

— Vestfoldbanen er stengt. Det var et persontog på testkjøring som sporet av, sier Arvid Bårdstu, pressevakt i Jernbaneverket til Aftenposten.no.

Torgny Alstad, kommunikasjonsrådgiver i Vestfold politidistrikt, sier ulykken skjedde mellom Nykirke og Holmestrand, i området hvor skinnegangen går under E18 nord cirka 700 meter nord for Kopstadkrysset.

— To personer skal være skadet. Sea king redningshelikopter er sendt, sier Alstad til Aftenposten.no like etter kl 11.00. Myhre i NSB bekrefter at de også har flere testkjøringer med Flirt-togene onsdag, og at de prøver å få kartlagt det og gjort en vurdering om de vil fortsette eller om de skal stoppes.

Stopper testkjøring

Litt over klokken 12 får Aftenposten.no bekreftet at NSB stopper all testkjøring av de nye Flirt-togene. Det har vært flere testkjøringer med Flirt-tog onsdag foruten det som sporet av i Vestfold.

— Vi fil også vurdere lanseringen av de nye togsettene som egentlig skulle i drift 29. januar, sier Håkon Myhre, kommunikasjonsrådgiver i NSB.

Uklart hvor høy farten var

Ifølge Jernbaneverket er det omfattende materielle skader.

— På sin ferd har toget ødelagt 100-200 meter av skinnegangen, sier pressevakt Arvid Bårdstu.

Han sier det her uklart hvor stor fart toget hadde.

— Det vil fremgå av ferdskriveren, sier han.

Ulykken skjedde rett etter at toget hadde passert en sporveksel. Bårdstu vil ikke si noe om hvor langt tid det vil ta å utbedre skadene.

— Først må vi nå fjerne togsettet, og så reparere skinnegangen, sier han.

Jernbaneverket sier til Aftenposten.no at de er på vei til ulykkesstedet for å bistå politiet og ulykkeskommisjonen.

Også Havarikommisjonen har sendt folk til stedet.

— Vi har sendt tre personer ned dit i første omgang, så får vi se om det er behov for flere. De skal i første omgang danne seg et bilde, prøve å finne ut hva som kan ha forårsaket ulykken, se om det er noe på stedet som skulle tilsi at det skulle skje en ulykke, sier Kurt Olsen, avdelingsdirektør i Jernbaneavdelingen i Havarikommisjonen, til Aftenposten.no.

Skal i drift mot slutten av februar

Det første Flirt-toget skulle settes i drift 29. februar. Til sammen 50 slike tog har NSB kjøpt inn fra Sveits og de skal etter planen settes inn i trafikken nord og vest for Oslo.

Aftenposten ble med NSB på en av de første testturene i de nyinnkjøpte FLIRT-togene.

Fire milliarder kroner har NSB brukt på tidenes største togkjøp, og blir dette vellykket, har de sikret seg opsjon på å kjøpe 100 togsett i tillegg.

Type 74 er regionaltogvarianten og blir levert først. Disse vil i første omgang bli satt inn i Inter-City-trafikken på Østlandet på strekningen Lillehammer- Oslo - Skien, der blant annen NSBs type 70 brukes i dag.

— Vi har ennå ikke fått endelig brukstillatelse fra Statens jernbanetilsyn, men regner med at den kommer i god tid før 29. februar, sa kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB til Aftenposten.no i januar.

De nye togene har alt bestått tøffe tester i vinterland som Østerrike, Sveits og Finland, men havnet nå altså i en ulykke i Vestfold.