— I forslaget vårt skriver vi senest innen 2035, men det må betraktes som et symbolsk årstall. Vi er ikke firkantet på det. Det kan hende at noen synes det er for lenge til eller omvendt, sier leder Jan Bøhler i Oslo Ap og nestleder Grete Haugdal til Dagsavisen.

Forslaget er del av Oslo Arbeiderpartis utkast til ny miljøpolitikk, utarbeidet av en arbeidsgruppe med Haugdal og Oslo AUF i spissen. Forslaget skal fremmes under Oslo Aps årsmøte denne helgen.

Haugdal og Bøhler mener det er behov for sterkere virkemidler for å redusere lokal helseskadelig luftforurensning og utslipp av klimagasser. Bøhler bedyrer at forslaget ikke er et angrep på bilen.

— Vi vil at folk skal ha frihet til å bruke bil, men i Oslo og de andre store byene er det ikke liv laget for sterkt forurensende biler i framtiden. Vi må nå sette en klar grense, akkurat som ved innføringen av røykeloven, for hvor lenge vi skal kunne kjøre inn i Oslo med slike biler. Ved å gjøre det vil både bilistene og bilfabrikantene få mulighet til å omstille seg, slik at vi får en overgang til biler som ikke forurenser, sier Bøhler.

Forsker Erik Figenbaum ved Transportøkonomisk institutt mener det per i dag er umulig å forutsi når nullutslippsbiler blir vanligere enn fossilbiler. Han minner om at biler har lang levetid. (©NTB)