Etter at servitøren Chelsea Welch fikk sparken fra restaurantkjeden Applebee's i USA har kjeden fått merke styrken i sosiale medier. Det som begynte som en tilsynelatende morsom restauranthistorie delt på sosiale medier av Welch har utviklet seg til en motstandsbølge — mot restaurantkjeden, skriver Aftenposten.

«Dere er en skammelig arbeidsgiver og deres BS kjøper ingen. Jeg ville ikke blitt lei meg om dere måtte stenge filialer....jeg synes synd på deres ansatte» , skriver én av de over 20.000 Facebook-brukerne som har ytret sine meninger på Applebee's Facebook-side siden fredag.

Da la Applebee's ut en lenger melding hvor de forklarte situasjonen - sett fra deres ståsted. Den fikk ikke stå uimotsagt. Søndag kveld tikker fortsatt ytringene inn fortløpende.

«Dårlig gjort Applebee. Dere skulle ha støttet deres ansatte», er et annet eksempel på hvordan historien blir tatt i mot på nettet.

10 prosent til Gud

Bruk av sosiale medier er det sentrale i alle ledd av historien. En kollega av Welch fikk nylig en noe uvanlig melding fra en av kundene da regningen skulle gjøres opp. Prisen på måltidet var nesten 35 dollar. I tillegg til summen ble det oppfordret til å gi 18 prosent i tips på kjøpesummen.

Gjesten som skulle betale var presten Alois Bell. Hun skrev følgende på regningen: «Jeg gir Gud 10 prosent, hvorfor skal du ha 18?». Og skrev deretter en tydelig 0 der beløpet på tipset skulle ha stått, skriverNew York Daily News.

Presten ringte inn klage

Dette syntes Welch var morsomt. Hun tok derfor bilde av regningen, med prestens klare tale, og la det ut på nettstedetreddit. Dermed gjorde hun det som mange andre gjør, nemlig å dele en god historie på sosiale medier. Det skulle vise seg å koste henne jobben.

«Jeg syntes regningen var fornærmende, men den var også morsom. Jeg la den ut på Reddit fordi jeg tenkte andre brukere ville finne den morsom», har Welch uttalt tilconsumerist.com.

Etter hvert ble også kvinnen bak meldingen, Bell, klar over at ordene hun hadde skriblet ned nå var spredt på nettet. Hun ringte inn en klage til Applebee's. Selskapet svarte med å sparke Welch med henvisning til at hun hadde brutt reglene.

Også denne nyheten nådde raskt sosiale medier. Flere tilbød seg å betale den uteblivende tipsen til servitøren, andre raser mot selskapets behandling av sin ansatte.

Servitør Chelsea Welch mener selv hun ikke har brutt reglene i selskapets håndbok. «Applebee's har gjort det klart at de heller vil kvitte seg med en hardtarbeidende ansatt, enn å miste en sint kunde», sier Welch.

- Er privat

Presten har i ettertid uttalt at det hun skrev på regningen representerte en brist i hennes karakter og vurderingsevne, som så hadde blitt blåst ut av alle proporsjoner.

«Våre gjesters personlige informasjon, inkludert deres regninger, er privat, og ingen hos Applebee's, eller hos franchisetakerne, har rett til å dele denne informasjonen offentlig», har pressetalsmann Dan Smith meddelt New York Daily Times skriftlig.

At Applebee er ute i stygt vær er det ingen tvil om. Å bruke Facebook som informasjonskanal for å forklare deres oppfatning av saken ser ikke til å hjelpe nevneverdig.

«Hvorfor legger dere ikke ut en melding på Facebook hvor dere reansetter den ansatte og sparker deres sosiale medier-team», står det i ett av innleggene søndag kveld.