Oljeeksporten er hovedpulsåren for Irans økonomi, og rundt 20 prosent av oljen selges i dag til Europa. I sitt seneste forsøk på å stanse Irans atomvåpenprogram har EUs utenriksministre vedtatt å stanse all import av iransk olje. I Norge justeres prisene basert på utviklingen internasjonalt, og i januar har både bensin— og dieselpriser ligget på rekordhøyt nivå:

— Årsakene til høye listepriser er flere, blant annet sanksjonene mot Iran og mottrusler fra Iran om å stenge Hormuzstredet, der en meget stor andel av verdens olje må gå gjennom, og opptøyer i Nigeria. I tillegg sliter Europas største uavhengige raffineri, Petroplus. Tidligere i måneden måtte de stenge tre av sine fem raffinerier mens de forhandlet med banken om videre finansiering, sier pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Norge AS til NTB.

Siden midten av desember har listeprisene på bensin steget med 82 øre per liter, mens diesel har steget med 42 øre per liter. Innbakt i dette er økte norske avgifter fra årsskiftet, med henholdsvis 10 øre på bensin og 9 øre på diesel. (©NTB)