Torsdag ble Anders Behring Breivik blant annet spurt om sin bruk av dataspill.

Han har hevdet i manifestet sitt og hevdet i retten torsdag, at spillet Call of Duty ble brukt til trening for terrorangrepet han gjennomførte.

— Den røde armé bruker dette som krigssimulator, sa Behring Breivik under rettssaken torsdag, og fortsatte med at han i hovedsak trente på sikting.

- Til en viss grad har han rett

Alf Inge Wang, professor ved institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU, forteller at det er gjort eksperiementer der soldater skjøt bedre etter å ha trent med et spill.

- Til en viss grad har han rett. Det er gjort noen eksperimenter med et spill som er mye mer realistisk, sier Wang til Aftenposten.no.

Brukte dataspill til å trenepå skuddveksling med politiet

— Jeg ga meg selv en martyrgave, sier Breivik om dataspillingen.

Spillet han henviser til er Americas Army, i hovedsak et rekrutteringsverktøy for den amerikanske hæren. Spillet er gratis, og er mer realistisk enn Call of Duty.- De trente på å skyte på mål i spillet, og så at enkelte spillere gjorde det bedre på skytebanen etterpå. Det er det som er dokumentert av det, sier Wang, og legger til at artikkelen han viser til ikke sier noe om hvor stor effekten var.

— Artikkelen sa ikke noe om effekten. Det er jo noe helt annet å sikte med et ekte våpen.

Han har heller ikke hørt noe om at den kinesiske hæren bruker Call of Duty som et treningsverktøy.

- Simpelt i forhold til virkeligheten

Førsteamanuensis Kristine Jørgensen ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitet i Bergen, er klar på hva hun tenker om at Behring Breivik brukte Call of Duty til trening.

- Der må jeg si et ganske stort nei, sier hun på spørsmål fra Aftenposten.no om man kan få noen effekt ut av det.

— Dataspill er til en viss grad simulering, men det er simpelt i forhold til virkeligheten. Et slikt spill lages for å være morsomt og enkelt, og derfor må man gjøre mange forenklinger. Jeg tror ikke man kan lære mye om skyting i disse spillene, selv om man til en viss grad kan få inntrykk av at man lærer, sier Jørgensen, og viser til at man ikke kjenner rekylen eller får følelsen av å bære på et tungt våpen.

Hun peker også på at mange dataspill hjelper spilleren med å sikte.

— Det er enklere å treffe målene man har i et spill enn i det virkelige liv. Generelt må jeg si at det ikke er repliserbart i dataspill, sier Jørgensen.

Ikke underholdning

Wang ved NTNU påpeker at det er forskjell på spillet som ble brukt i eksperimentet og Call of Duty. Call of Duty er basert på å underholde, og det skal gå fort. Spillfigurene tåler flere skudd, og dør man i spillet får man begynne på nytt igjen.

— Det er helt klart en forskjell. Americas Army er blant annet for opplæring, det er ikke først og fremst underholdning. Og i Americas Army dør du hvis du blir skutt. Det er mange ting som er annerledes, men akkurat siktemekanikken er ikke så ulik, sier Wang.

— Poenget med Americas Army er at man skal forsøke å rekruttere potensielle soldater. Man skal forsøke å skape en lojalitet til den amerikanske hæren, sier Jørgensen.

Heller ikke hun kjenner til at den kinesiske hæren bruker Call of Duty til trening.

- Det har jeg ikke hørt noe om. Det kan jo hende. Men jeg vil si at de nok ville fått veldig begrenset faktisk trening ut av det, sier Jørgensen.