KRISTIANSAND: I disse dager pågår det en internett-avstemming om hvilke byer som skal få en plass på det kommende Monopol-brettspillet. På nettsiden til spillet kan folk stemme på en rekke byer og tettsteder. De stedene som har flest stemmer når avstemmingen avsluttes 1. november, får en plass på spillbrettet.

Monopol-avstemmingen har engasjert både media og folk flest til å både skrive om spillet og stemme til den store gullmedaljen. Et raskt søk på internett viser at det er skrevet rundt 100 artikler om spillet av aviser rundt om i hele Norge den siste måneden.

Pål Wehus, AD i Recommended reklamebyrå i Kristiansand, mener denne typen markedsføring er meget god.

— Det er rett og slett en smart måte å markedsføre seg på. Så mye oppmerksomhet om et så gammelt spill! Det er glimrende markedsføring, sier Wehus til fvn.no.

Kristiansand fem plasser utenfor Den byen som har fått flest stemmer, er Haugesund. I skrivende stund har byen 30.703 stemmer. Kristiansand er fem plasser fra å få en plass på brettet, og mangler per nå 719 stemmer fra å ta igjen Verdal, som ligger sist på lista over de som er inne på spillbrettet. Arendal er den eneste sørlandsbyen som har en sikker plass i skrivende stund.

Wehus tror avstemmingen har fått så mye oppmerksomhet av én grunn.

— Byer, det at de bruker byer. Lokalpatriotismen er sterkere enn seksualdriften i Norge. Det skaper engasjement, sier Wehus.

- Setter på "reklameradaren" Han forteller videre at det er denne typen markedsføring som fungerer i Norge nå til dags.

— Jeg tror den reklamen vi har hatt de siste tiårene - "bare snakke til-reklamen" - absolutt er på vei ut. Vi prøver i økende grad å lage kommunikasjonskampanjer som ikke bare snakker til folk, men med folk. Folk er blitt så reklameimmune at de setter på " reklameradaren" så kjapt, sier han, og nevner eksempler på " involveringsreklame" fra sitt eget reklamebyrå:

I "Skattejakten" for Dyreparken skulle folk finne gullmynter, for Stormberg får folk turtips, og for Expert kan folk abonnere på nyheter fra kjeden.

Men om det er denne "involveringsreklamen" som blir det store også i fremtiden, er reklameeksperten mer usikker på.

— En eller annen form for involvering vil det helt sikkert bli. Men den som vet hva som skjer om ti år til, den tar feil, sier Pål Wehus.