LANGESUND: – Klart jeg vet at Full City er et bulkskip som lå ankret opp langs kysten. Når Stenevik går ut og sier at jeg har misforstått, avleder han bare hele saken, sier miljørådgiver Jan-Hugo Holten. Han er tidligere fagansvarlig for olje og shipping i Norges Miljøvernforbund og har nå et selvstendig selskap.

Holten mener Full City-havariet kunne ha vært unngått hadde Kystverket bedt skipet legge til kai. Han mener det er en stor miljørisiko å la skipene ligge flere døgn og vente på kaiplass, og dette tok han opp med Kystverket i et brev i 2007. Misforstått Holten mener Full City kun kategoriseres som et risikoskip.

– Skip som er gamle, har mye bunkersolje og har utenlandsk besetning som ikke er vant med å navigere i ukjent farvann, er det utrygt å la ligge og drive, sier Holten.

Avdelingsleder Knut Stenevik i Kystverket mener Holten hadde misforstått.

– Full City var et bulkskip som ankret opp langs kysten, ikke et tankskip som lå og drev ute i havet, sier Stenevik til NTB.

Brevet Stenevik tror Holten referer til, er et dokument der Norges Miljøvernforbund anbefaler å ikke opprette fortøyningsbøyer til skip i Fensfjorden og på Fonnesflaket, mellom Hordaland og Sogn og Fjordane. Han mente skipene burde legges til kai. Holten

Her tar han opp miljørisikoen det gir å la skipene ligge flere døgn og vente på kaiplass.

– Kystverket mangler kunnskap Kystverket har vel ikke ressurser, kunnskap eller interesse nok for miljøet. Det koster kanskje 15-20.000 kroner for Full City å legge til kai, mens utgiftene til oljeopprydning etter at skipet havarerte kan komme opp mot 300 millioner, anslår Holten.

Holten mener at dersom kaiavgiften er grunnen til at skip blir liggende og vente på kaiplass, bør det diskuteres om denne kan reduseres for enkelte rederier.

– Det er naturlig at skip skal betale kaiavgift, men ikke alle rederier tjener like godt, og mange må punge ut ekstra mye fordi de må legge til kai flere ganger. Kanskje disse kunne fått rabatter, foreslår Holten. Han understreker at detaljer rundt kostnaden er det opp til myndighetene å finne ut av.

Holten tviler sterkt på at et industristed som Langesund ikke ville hatt plass til at Full City kunne ligge til kai.