VENNESLA: – Dette er helt udramatisk. Jeg tok avgjørelsen om å slutte i sommer, sier Per Fodnæss, avtroppende administrerende direktør på Hunsfos.

Etter bare åtte måneder i sjefsstolen takker Hunsfos-direktør Per Fodnæss for seg.

Fodnæss slutter for å bli sjef for den norske divisjonen av det finske embalasjefirmaet Huhtamaki.

– Hvorfor så kort tid på Hunsfos?

– Man ønsker seg større kontinuitet, men bedriften har vært i en situasjon der du har behøvd forskjellig ekspertise. Bedriften trengte en som kunne rydde opp i det tekniske. Det er blitt gjort. Og nå er markedsbiten tatt hånd om. Tiden er derfor moden for et skifte, mener Fodnæss.

Etterfølgeren er ifølge Fodnæss allerede funnet. Sveitsiske Luzius Caviezel er den nye toppsjefen på Hunsfos. Han skal overta i begynnelsen av november. Det var Radio Loland som i går først meldte om saken.

Kort tid

Fodnæss er den andre direktøren som slutter på kort tid. Forgjengeren Yngvar Unndal kom fra Union i Skien og overtok direktørstolen 1. januar 2006. Han satt altså bare litt mer enn et år.

Fagforeningsleder Arne Bentsen er ikke fornøyd med at Fodnæss nå slutter.

– Det er ikke bra at vi bytter direktør så ofte. Jeg er redd for at det nå blir detaljstyring av driften slik det var da den forrige sveitseren styrte her, sier Bentsen, som forteller at han har snakket med en rekke ansatte i dag, og at de aller fleste har samme syn.

– Dessuten blir språket en barriere for mange, og det er ikke bra, mener Bentsen.

Direktør Fodnæss forlater nå Hunsfos i en situasjon som ser betraktelig lysere ut enn på lenge, og Fodnæss er langt mer interesser i å snakke om dette.

– I år regner vi med at vi går i null, mens til neste år forventer vi å gå med 10-11 millioner kroner i overskudd, sier Fodnæss.

Giganttap

Tallene er svært gledelig lesning for de sveitsiske eierne i Cham Paper Group. Etter at sveitserne kjøpte Hunsfos Fabrikker i 1999, har den aldrende papirprodusenten ved Hunsfossen gått med til sammen 719 millioner kroner i underskudd.

– I år er det første gang på 20 år at Hunsfos ikke vil gå med tap, poenterer Fodnæss.

Fodnæss forklarer den bedrede situasjonen med at prisen på produktene har gått opp, driften er effektivisert, samt at Hunsfos nå konsenterer seg om store ordre for å få opp volumene og dermed lønnsomheten.

– Men vi eksporterer all vår produksjon, og er utsatt for hard internasjonal konkurranse. Den styrkede kronekursen bidrar heller ikke positivt, sier Fodnæss.