På en pressekonferanse klokken 13.00 lørdag beklaget Norwegian-direktør Bjørn Kjos at flyselskapet fremdeles var rammet av streik.

Kjos hevdet at pilotene hadde fremmet det han kalte «umulige krav». Han hevdet at Parat og Norwegian Pilot Union hadde fremmet krav om 110 flere stillinger enn det selskapet hadde råd til.

Han viste til at selskapet hadde kommet pilotene i møte, ved blant annet å tilby dem en jobbgaranti i tre år. Han sa de måtte kutte noe i antallet pilotstillinger i Norge, men at pilotene ville få tilbud om jobb andre steder i Europa, men med samme lønnsvilkår som i Norge.

Kjos understreket at det ikke kan være slik at bare skandinaviske piloter kan føre fly som er innom Skandinavia.

Vi kan finne løsninger

Parat-leder Hans-Erik Skjæggeru svarte like etter Kjos' pressekonferanse at Norwegian-direktøren måtte slutte å skyve passasjerene fremfor seg og begynne å lete etter løsninger.

— Løsninger kan finnes, sa han lørdag til TV2. Arbeidstakerne står imidlertid hardt på at de må ha en nødvendig binding til morselskapet Norwegian Air Shuttle.

16 timers mekling førte ikke frem

Riksmekler Nils Dalseide ga beskjed om bruddet en liten stund før klokka 5.30. Da hadde partene sittet ved forhandlingsbordet i over 16 timer.

Det er ikke gjort noen avtale om å fortsette forhandlingene på et senere tidspunkt, men Norwegian skriver i en pressemelding at de i en e-post lørdag morgen har invitert arbeidstakerorganisasjonen Norwegian Pilot Union til å fortsette forhandlingene.

Ifølge Norwegian rammes 20.000 reisende av streiken lørdag. I ukedagene har 35.000 passasjerer mistet sine flyavganger hver dag.

Partenes tilbud var uforenlig med hverandre

— Partene har meddelt at de står fast ved sine tilbud som er uforenelige med hverandre, og at det ikke er grunnlag for å få til en mellomløsning. Da har vi måttet konstatere at ytterligere mekling ikke er egnet til å føre frem til en minnelig løsning som alternativ til en konflikt, sier Nils Dalseide.

Mens tonen mellom partene har vært meget uforsonlig i offentligheten, var stemningen og dialogen under meklingen lenge både god og konstruktiv, ifølge riksmekler Dalseide.

Men etter det NTB kjenner til var stemningen svært dårlig frem mot bruddet etter klokka 5 grytidlig lørdag morgen.

— Vi har for så vidt vært nærmere enn det vi opprinnelig var, men ikke nær nok en løsning, sier Dalseide til NTB.

Pizza og brus ble levert

Ved 2.30-tiden ankom Parat-leder Hans Erik Skjæggerud lokalene i Grensen i Oslo sentrum, og en halvtime senere ble det levert brus og pizza til slitne og sultne folk på begge sider av forhandlingsbordet.

Men mat og drikke til tross, istedenfor å nærme seg, ble det mer og mer klart at partene sto for langt fra hverandre.

Hans-Erik Skjæggerud sier de i samtalene som startet fredag, sa seg villige til å gå bort fra sine opprinnelige hovedkrav.

— Vi har beveget oss mye siden forrige runde på mange ulike punkter. Til og med det som har vært det viktigste for oss - å få en tariffavtale med morselskapet. Der har vi presentert alternativer som innebærer at dette bortfaller, og at vi heller krever å få en nødvendig binding til selskapet, uten at det skal begrense selskapets behov, men bidra til å sikre våre medlemmers arbeidsplasser, sier Parat-lederen.

Han vil ikke utdype hva slags binding det er snakk om.

- Problemet er at arbeidsgiver kun tar

Halvor Vatnar, leder for Norwegian Pilot Union (NPU), sier det under de frivillige forhandlingene fredag og lørdagsnatten ble ført mer reelle forhandlinger enn da partene gikk fra hverandre for en uke siden.

Vatnar hevder imidlertid at selskapet rir prinsipper og at ledelsen ikke bryr seg om kostnadskutt bare de får lov til å knuse tariffsamarbeidet mellom pilotene.

Pilotene la ifølge Vatnar frem et forslag til en helhetlig løsning som de mener samlet ville spare selskapet for mange titalls millioner kroner.

— Vi har gitt i tidligere samtaler, og vi har gitt mer i disse siste forhandlingene, blant annet gjennom større fleksibilitet og bortfall av kompensasjoner. Tidligere har vi lagt pensjon og forsikringer i potten. Problemet er at arbeidsgiver kun tar, uten å gi noe tilbake, sier pilotenes leder.

- 700 piloter fikk stillingsgaranti

Også hos Norwegian mener man at man strakte seg langt, skuffelsen over at streiken fortsetter, er naturligvis stor.

— Vi er veldig skuffet over at vi ikke klarte å komme til en avtale. Og vi er særdeles skuffet med tanke på de kundene som i dag også blir berørt av streiken, som da selvfølgelig fortsetter, sier kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

- Vi har lagt mye på bordet, vi har strukket oss veldig langt. Vi har blant annet gitt samtlige 700 piloter i Skandinavia en stillingsgaranti slik at de skal være helt trygge på jobbene sine, legger hun til.

Stillingsgarantien som ble tilbudt, som innebar en garanti mot nedbemanning i selskapene som skulle være pilotenes arbeidsgiver, var på tre år, ifølge en pressemelding fra Norwegian. I den samme pressemeldingen hevdes det at pilotene ble tilbudt en «tilknytning til morselskapet».

Åtte fakta om pilotstreiken i Norwegian

1. 70 flygere i flyselskapet Norwegian gikk ut i streik om morgenen lørdag 28. februar.

2. Fra onsdag gikk ytterligere 650 flygere ut i streik.

3. Selskapet permitterte samtidig opptil 800 kabinansatte.

4. Fra onsdag har så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia blitt innstilt, i tillegg til flygningene mellom de tre landenes hovedsteder. Dette rammet rundt 35.000 reisende.

5. De streikende pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway. De krevde opprinnelig å få tariffavtale med morselskapet Norwegian Air Shuttle.

6. Torsdag ble det kjent at Norwegian i stedet overfører flygerne i Skandinavia til tre nye datterselskap: Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.

7. Serviceforbundet i Danmark har varslet sympatistreik for 3.000 av sine medlemmer.

8. Fredag klokken 13 møttes partene til frivillig mekling hos Riksmekleren. Like etter klokken 5 lørdag morgen, etter over 16 timer, gikk partene fra hverandre og et nytt brudd var et faktum. Streiken fortsetter og rundt 20.000 reisende rammes lørdag.

Disse Norwegian-flyvningene blir kansellert

Fra Gardermoen:

DY932København kl. 7.35

DY402Ålesund kl. 7.45

DY182Haugesund kl. 8.20

DY310Tromsø kl. 8.20

DY360Harstad/Narvik kl. 8.55

DY606Bergen kl. 8.55

DY744Trondheim kl. 8.55

DY330Bardufoss kl. 9.00

DY526Stavanger kl. 9.00

DY750Trondheim kl. 11.40

DY610Bergen kl. 11.50

DY754Trondheim kl. 13.20

DY814Stockholm-Arlanda kl. 14.00

DY536Stavanger kl. 16.15

DY760Trondheim kl. 16.20

DY1602 Genève kl. 17.00

DY948København kl. 17.30

Fra Bergen:

DY1314 London-Gatwick kl. 6.50

DY1028 Krakow kl. 7.00

DY605 Oslo-Gardermoen kl. 7.30

DY613Oslo-Gardermoen kl. 10.15

Fra Trondheim:

DY1038 Krakow kl. 7.00

DY745Oslo-Gardermoen kl. 7.30

DY753Oslo-Gardermoen kl. 10.20

DY761Oslo-Gardermoen kl. 15.00

DY769Oslo-Gardermoen kl. 17.40

Fra Stavanger:

DY1036 Krakow kl. 7.00

DY1030 Warszawa kl. 7.05

DY529Oslo-Gardermoen kl. 10.15

DY535Oslo-Gardermoen kl. 13.25

DY541Oslo-Gardermoen kl. 17.30

Fra Bardufoss:

DY331Oslo-Gardermoen kl. 6.40

DY333Oslo-Gardermoen kl. 11.20

Fra Bodø:

DY341Oslo-Gardermoen kl. 7.00

Fra Harstad/Narvik:

DY361Oslo-Gardermoen kl. 6.30

DY365Oslo-Gardermoen kl. 11.05

Fra Haugesund:

DY183Oslo-Gardermoen kl. 9.40

Fra Kirkenes:

DY311 Tromsø kl. 12.10

Fra Kristiansand:

DY271Oslo-Gardermoen kl. 7.00

Fra Molde:

DY421Oslo-Gardermoen kl. 7.00

Fra Ålesund:

DY401Oslo-Gardermoen kl. 7.00