NTC lærer opp og utdanner filippinsk mannskap som skal jobbe på norskeide skip. Senteret ble etablert i 1990 av Norges Rederiforbund.

– For kort tid siden chartret vi skipet «Kapitan Felix Oca» for å bruke det til trening og opplæring av våre kadetter. Da tyfonen rammet Filippinene hardt ble det klart at det er behov for umiddelbar nødhjelp, sier kaptein og leder for senteret, Erik Freberg Blom, til NTB. Skipet skal seile til den hardt rammede byen Tacloban når det er ferdig lastet

– Skipet skulle etter planen dra til Tacloban uansett. Det ligger nå i Manila og drar med en gang det er fylt opp, sier Blom, som konstaterer at det kommer bidrag hele tiden.

– Mens jeg snakker med deg nå har jeg fått inn en melding om at energidepartementet her på Filippinene bidrar med fire tonn med nødrasjonspakker, sier han.

Skipet har ligget til kai i Manila siden tidlig mandag ettermiddag og vil seile til Tacloban kl. 17 norsk tid tirsdag. Det tar rundt to døgn fra Manila til havnebyen Tacloban.

– Stort behov

Blom tok kontakt med det lokale filippinsk-norske handelskammeret i Manila søndag og ba om støtte til å fylle skipet med nødhjelp og raskt få hjelpen av gårde.

– Det er et stort behov for nødhjelp i hele det østlige Filippinene, forklarer Blom og sier at NTC stilte opp med 1 million pesos (rundt 140.000 kroner) som en begynnelse.

Det norske næringslivet stiller også opp, samt at lokale myndigheter, Verdens helseorganisasjon (WHO) og FNs matvareprogram deltar for å fylle skipet med nødhjelp.

Blom sier at planen er å benytte treningsskipet der det er behov i de to ukene som er igjen av perioden det er chartret for.

Skipet har en lastekapasitet på 1.500 tonn og er ifølge Norges Rederiforbund godt egnet til å frakte vann, mat, medisiner og annet nødvendig utstyr.

Lasten om bord vil bestå av vann, ris, medisiner og helsepersonell fra WHO.

– Sjøveien nødvendig

– Ettersom Filippinene er et øysamfunn og svært mye av infrastrukturen er ødelagt av stormen, blir det nødvendig å få inn nødhjelp sjøveien, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet.

– Vier i løpende kontakt med FNs matvareprogram, Verdens helseorganisasjon, filippinske myndigheter, Utenriksdepartementet, den norske ambassaden i Manila og Røde Kors lokalt og i Norge for å sikre at vår innsats blir så koordinert og målrettet som mulig, opplyser Henriksen.

Rederiforbundet jobber også med å kartlegge hvilke andre norskkontrollerte skip i området som kan bistå i nødhjelpsarbeidet.

Forbundet støtter for øvrig også en barnelandsby i regi av SOS-barnebyer i Cebu på Filippinene og har fått beskjed om at alt står bra til med de 134 barna i landsbyen.