Det kommer fram av budsjettforslaget for Oslo for 2021, som ble lagt fram onsdag.

– Vårt viktigste mål er at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby innen 2030. Da må vi ta tak i biltrafikken, som er den største enkeltkilden til utslipp og som også skaper helsefarlig byluft, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg i Oslo.

Satsene økes med samme prosentsats både for bensin- og dieselbiler og elbiler. Men siden det allerede er mye billigere å parkere med elbil, blir økningen i kroner mye mindre.

De nye satsene blir som følger:

* Prisen for fossilbiler i beboerparkering økes fra 3.600 til 5.400 kroner i året.

* Prisen for elbiler i beboerparkering økes fra 600 til 900 kroner i året.

* Timeprisen for i gateparkering i «gul sone» økes fra 32 til 40 kroner i 2021 og skal etter planen økes ytterligere til 50 kroner timen i 2022. Dette gjelder også for fremmedparkering i beboerparkeringsområdene.

* For elbil økes timeprisen til 6 kroner i 2021 og deretter til 8 kroner i 2022.

Siden prisøkningen blir kraftigst for dem med fossilbiler, påpeker Berg at det blir mer attraktivt å bytte den ut med en elbil.

– Prisdifferansen for beboerparkeringskort mellom fossilbiler og elbiler økes fra 3.000 kroner i året til 4.500 kroner i året, sier hun.