KRISTIANSAND: – «Krigen» mellom Quart og Hove i media er gull verdt for begge festivalene, sier Mats Aronsen, forsker ved Agderforskning i Kristiansand.

Aronsen har forsket på verdien av Quart festivalen, og basert på dette arbeidet konkluderer Aronsen at den offentlige kranglingen mellom festivalene er gull verd.

– Hovefestivalen er nå kjent over store deler av Norge, og det allerede før den er arrangert, påpeker Aronsen.

Forskeren mener det er vanskelig å anslå verdien av denne pressedekningen, annet enn at den er betydelig.

Les også: Hove og Quart er verd 170 millioner.

Millioner

I rapporten om Quart fra i fjor anslås pressedekningen til mellom 10 og 15 millioner kroner, selv om dette tallet er usikkert.

– Man skal slett ikke se bort fra at Quart og Hove i fremtiden vil samarbeide om artistene, mens de utad vil krangle i media. Da får de svært stor pressedekning og god reklame, mener Aronsen.

Aronsen peker på at mediadekningen rundt krigen mellom Quart og Hove allerede nå er intens.

– Når man søker på nettet etter artikler, ser man at dekningen så langt har vært svært stor. Det er klart at både Quart og Hove tjener på dette, mener Aronsen.

Krigsstrategi

Aronsen får støtte av Christian Altmann, kommunikasjonsrådgiver ved Dale og Bang PR i Kristiansand.

– Hove har benyttet seg av krigsstrategien, og har forsøkt å være et hestehode foran Quart. For dem har dette antakelig vært en helt klar strategi, og det har ført til at Hove har kommet ut fra hoppkanten i en voldsom fart. Dette er sprekt gjort og godt PR-arbeid, mener Altmann.

Rådgiveren er forsiktig i å verdifastsette de mange presseoppslagene, men mener at den store oppmerksomheten fører til nysgjerrighet blant mange.

– Totalt sett vinner Sørlandet på dette med økt publikumstilstrømning. Quart kan få noen færre besøkende, men ikke mange, tror Altmann, som viser til at antall presseoppslag om Quart så langt i år har økt med nesten 30 prosent i forhold til i fjor.

Stor oppmerksomhet

Altmann peker på at den samlede nasjonale oppmerksomheten på Quart og Hove er mye større enn den i de siste årene har vært på Quart.

– Det har ofte slått meg at festivalkrigen har fått utrolig mye fokus, og spesielt i nasjonale media. For landsdelen er dette kjempebra. Sørlandet kommer styrket ut totalt sett, mener Altmann, som også peker på at Quart i år skal arrangeres samtidig med Roskilde, noe som gjør besøket på Quart litt mer usikkert.

Interessant problemstilling

— Det var en interessant problemstilling som jeg ikke har tenkt på, sier Magne Aasheim Knutsen, styreleder i Quartfestivalen.

Aasheim Knutsen ser at alle presseoppslagene kan gi god reklame, både for Quart og Hove.

— Men vårt hovedpublikum er mellom 16 og 25 år. Det er ikke sikkert de har lest alle disse avisoppslagene, påpeker Aasheim Knutsen.

Tull

Festifalsjef for Hove, Toffen Gunnufsen, avviser at det har vært planlagt noen krigsstrategi fra Hoves side.

– Det var Quart som først brukte ordet krig, at de skulle vinne krigen mot Hove. Dette er bare tull, mener Toffen.

Festivalsjefen sier at det selvfølgelig er en konkurranse om å få de beste artistene til festivalen.

– Men å kalle det en krig fra vår side, er bare tull, sier Toffen, som peker på at tiden er løpt fra både Quart og Hove til å få de alle største artistene.

– De artistene blir alt for dyre, og vil heretter bare spille på Valle Hovin og andre store arenaer, sier Toffen.