KRISTIANSAND: TV2 har inngått avtaler med Fædrelandsvennen, Agderposten og Adresseavisen om kjøp av deres aksjer i Kanal 24. Dermed er de siste av de originale eierne i radiokanalen ute av landets nest største kommersielle radiokanal.

— For Fædrelandsvennen medfører dette et regnskapsmessig tap på 18,66 millioner kroner som bokføres i 2006, opplyser administrerende direktør Lars Erik Torjussen.

Før oppkjøpet eide TV2 Gruppen 51,6 prosent av radiokanalen. Fædrelandsvennen hadde 18 prosent, Agderposten hadde 11, mens Adresseavisen var største aksjonær av avisene med 19 prosent.

- Tapssluk

Kanal 24 har slitt med lytteroppslutning og svak økonomi fra dag én.

— Vi trodde at 2006 skulle bli siste året med behov for kapitaltilførsel, men slik ble det ikke. Markedsandelen økte ikke nok til at inntektene fulgte etter, oppsummerer Torjussen.

Redaksjonsklubben i Fædrelandsvennen er lettet over å være ute av det som beskrives som et tapssluk.

— Vi har hele tiden vært skeptisk til at Fædrelandsvennen har vært inne i Kanal 24. Vi har sett at det har vært et tapssluk, og er nå glade for å være ute, sier fungerende leder Tone Sandberg.

Hun beklager de pengene som er gått tapt.

- Blir feil å angre

Torjussen legger vekt på at Kanal 24 vil være tjent med TV 2 som eneeier, med de mulighetene for faglig samspill og kostnadseffektivitet som full kontroll medfører.

— Det blir feil å angre på investeringen. Vi er inne i mange prosjekter, de fleste går bra. At dette gikk dårlig, må vi bare konstatere, sier Lars Erik Torjussen.

— Men nå er regningen tatt?

— Fædrelandsvennen sitter fremdeles på et garantiansvar på inntil 8,3 millioner kroner, men for det første vil det neppe materialiseres, for det andre trappes det gradvis ned.

Satser

Tidligere i høst sørget eierne for at kanalen ble tilført de ekstra pengene som var nødvendig. Den gang var det 30 millioner kroner. Men behovet for frisk kapital er ikke over. Bare i tredje kvartal i år var tapet på 19 millioner kroner, og for årets ni første måneder tapte kanalen 50 millioner, melder Propaganda.

Kåre Valebrokk, konsernsjef i TV2 Gruppen og styreleder i Kanal 24, sier at radio en viktig brikke i TV 2s strategi. Derfor ønsker TV 2 Gruppen å fortsette radiosatsingen i Kanal 24, en kanal de allerede har brukt betydelige millionbeløp på.

— Vår multimediestrategi står fast og i denne strategien er radio en viktig satsing. Overtagelsen vil gjøre det lettere å utnytte og videreføre de betydelige investeringer som allerede er gjort i kanalen, sier Valebrokk.