En veiledende norm for hvor mye språk et barn skal kunne før det begynner på skolen, fikk ikke støtte. Det gjorde heller ikke en lovpålagt plikt til å dokumentere hvert enkelt barns utvikling og aktivitet og forslaget om en utbyttebeskrivelse om hva barna bør mestre før skolestart.

— En samlet sektor sier at mer pålagt bruk av dokumentasjon, økt måling av enkeltbarns ferdigheter og en språknorm for femåringene ikke vil gi bedre barnehager, snarere tvert imot, sier Aps familiepolitiske talsperson Anette Trettebergstuen.

Isaksen erkjente at stortingsflertallet har gitt klar beskjed om at det ikke vil ha noen veiledende språknorm eller utbyttebeskrivelse.

— Det betyr selvfølgelig at de to forslagene legges vekk, sa kunnskapsministeren i Stortinget.

Stortinget ber nå igjen statsråden komme med en plan for å få på plass en bemanningsnorm i barnehagene. Stortinget ber også om en lovfesting av barnehagebarns rett til et trygt omsorgs- og læringsmiljø. (©NTB)