MANDAL: — Det er tette bånd mellom de som har kjøpt båtene og den iranske marine. Vi nærer derfor frykt for at båtene vil bli bygget om til militære formål etter ankomst til Iran, sier konstituert generalsekretær i Amnesty International Norge, John Peder Egenæs.

De har nå skrevet brev til Utenriksdepartementet (UD) og bedt om en vurdering av båtene som er sendt til Iran.

— Vi ønsker å vite om UD har vurdert om fartøyene er å regne som militære båter, og om disse i så fall kommer inn under den såkalte «catch all»-bestemmelsen, sier Egenæs. Bestemmelsen dreier seg om forbudet som finnes mot militært salg til Iran.

Er i drift.

Båtene det er snakk om er ni redningsfartøy Båtservice har bygget for den iranske stat. De er nå i drift langs kysten av Iran, og har kostet 148 millioner kroner for iranerne.

Båtene går svært raskt, over 40 knop. Og Amnesty mener farten gjør båtene særlig attraktive for den iranske marinen.

— Dessuten er disse båtene svært like mange av de som marinen bruker, både i design og størrelse, sier Egenæs.

Båtene er kjøpt opp av The Port and Shipping Organization of Iran, som er en del av Road and Transportation Ministry.

— Mellom dette departementet og marinen i landet er det tette bånd, og er årsaken til vår bekymring, sier Engnæs.

Skarpe trusler

Han viser til at amerikanerne har oppdaget at Iran bygget opp sin marine flåte, og som kan skape trusler i fremtiden i et allerede betent område.

— Vi ønsker å vite om departementet kjenner til eksporten av disse båtene til Iran, og om det er gitt eksporttillatelse. Og dersom det er ikke er gikk eksporttillatelse, vil vi gjerne vite hvorfor, sier Egenæs.

Ingen i Utenriksdepartementet kunne svare på spørsmål om saken i går, ut over at brevet fra Amnesty er til behandling.

Tror på iranerne

Styreleder i Båtservice, Erling Romsaas, mener det ikke grunn til bekymring for at båtene som er bygget i Mandal blir bygget om i Iran til militære formål.

— Det er ikke slik at vi bare bygger og leverer båtene til Iran, vi har fortsatt mye med disse å gjøre. Reprasjoner og vedlikehold betyr tett kontakt med myndighetene og båtene, sier Romsaas.

Han var selv i landet i januar, og kunne med selvsyn se at disse brukes til det de er tenkt til, nemlig til redningsoppdrag langs kysten av Iran.

— Båtene er i drift 24 timer i døgn. Det er stor bruk for dem til redningsoppdrag langs et land med svært stor skipstrafikk, sier Romsaas.

Han sier at de kjenner mannskapene som er på båtene, og driver opplæring av disse.

Når det gjelder de norske myndighetene, sier Romsaas at det er streng kontroll med hva som eksporteres.

— Det er bra at Amnesty er oppmerksom på problematikken, men hva vår eksport angår mener jeg at vi kan berolige og si at båtene brukes kun til sivile formål, sier Romsaas.