Årets nasjonale prøver i lesing for 5., 8. og 9. trinn viser at andelen elever som presterer på det laveste nivået har blitt redusert siden i fjor. 2012 lå 27,6 prosent av landets elever på 5. trinn på mestringsnivå 1 i lesing, mens tilsvarende for 2013 er 24,2 prosent. For 8. trinn var andelen elever på de laveste mestringsnivåene 28,1 i 2012 og 25,9 prosent i 2013. For 9. trinn var resultatene uendret. Undersøkelsen viser samtidig ned svak nedgang i elever som presterer på det aller høyeste nivået, bortsett fra på 8. trinn.

Som tidligere år viser tallene at jentene fremdeles presterer bedre enn guttene i lesing. Særlig har andelen som presterer på de to øverste mestringsnivåene fra 8. til 9. trinn økt mer for jentene enn guttene.

Tallene viser at det er liten endring i gjennomsnittlig mestringsnivå for fylkene og de største kommunene. Oslo og Akershus har fremdeles den laveste andelen av elevene på laveste mestringsnivå. (©NTB)