KRISTIANSAND: Prosjektet peker på at det kan være naturlig å prioritere utbygging der flest mulig mennesker får nytte av det. Da peker den strekningen som har desidert størst etterspørsel, nemlig Oslo — Kristiansand - Stavanger, seg ut.

Oslo-Kristiansand-Stavanger først Strekningen Oslo-Stavanger, via Tønsberg, Porsgrunn, Kristiansand og Egersund får ca en million flere passasjerer pr år enn noen av de andre strekningene. Den vil få 5-5,5 millioner reisende pr år.

Fjerntogtrafikk til Kristiansand, Stavanger og byer, regioner og distrikter imellom kan kombineres med Intercitytrafikk på strekningen Porsgrunn - Drammen - Oslo, og strekningen Stavanger - Sandnes - Egersund.

Et slikt prosjekt bør realiseres i en rekkefølge der parseller/strekninger som gir størst nytte blir bygget først. Etter prosjektets oppfatning vil dette være:

Drammen - Tønsberg - Porsgrunn med hastighet 250 km/t Sandnes - Egersund - med hastighet 250 km/t.

Porsgrunn - Kristiansand - med hastighet 250 eller 330 km/t.

Egersund - Kristiansand - med hastighet 250 eller 330 km/t.

For de reisende vil dette bety at toget vil stoppe i Drammen, Tønsberg, Torp, Porsgrunn, Arendal, Kristiansand, Mandal, Egersund, Sandnes.

Reisetiden Oslo - Stavanger vil bli ca 3:20 - 3:30, hvis toget stopper på alle stasjonene, avhengig av hvilken hastighet som velges mellom Porsgrunn og Sandnes Det raskeste toget kan kjøre strekningen på 3 timer og 18 minutter.

— En utbygging av denne strekningen vil knytte sammen byer og regioner i større grad enn noen annen utbygging. Bygges IC linjen Drammen - Porsgrunn først vil en få god erfaring med å bygge for høy hastighet i Norge, og denne erfaringen kan en bygge videre på i framtidige prosjekter. Bygges nye høyhastighetsbaner i Norge vil disse kunne gi en løpende inntekt som ville dekke normal drift og vedlikehold og videre subsidiering av disse strekningene ville derfor ikke være nødvendig, sier prosjektleder i Høyhastighetsutredningen, Tom Stillesby, i en pressemelding.

De totale kostnadene vil bli i overkant av 200 milliarder kroner.