Ifølge britiske medier har flyselskapet hyret inn over 400 frivillige til å sortere haugen med 19.000 kofferter og vesker som hopet seg opp. Fordi de ikke har mulighet til å jobbe seg gjennom haugen innen rimelig tid, er en del av bagasjen sendt til et budfirma i Milano som skal sortere ut koffertene og sende dem videre til eierne.

En talsmann for British Airways bedyret at mesteparten av bagasjen fortsatt skal sorteres på Heathrow, men at det er mer effektivt å sende kofferter som hører til eiere i Europa, til Italia enn å la dem vente på videresending med fly.

Minst 50 flyavganger ble avlyst tirsdag da kaoset fortsatte, og BA fortsatte å kansellere fly onsdag. Men selskapet håper at over 90 prosent av flyavgangene går som planlagt torsdag.

Mange tusen reisende ble ofre for den kaotiske fiaskoen da den høyt oppskrytte nye terminalen ble åpnet under stor fanfare torsdag i forrige uke. (©NTB)