De tre partiene ble tirsdag morgen enige om å fra 1. oktober fjerne kravet om at det må være 2,5 kilometer fra brøytet vei til hytta for å få tillatelse til å frakte utstyr og bagasje med snøscooter, skriver Nationen.

Det er fortsatt opp til kommunene å gi tillatelse.

Stortinget voterer over saken tirsdag kveld, men samarbeidet mellom de tre partiene har sikret forslaget et solid flertall.

1. oktober innføres som frist for å sikre at regjeringen ikke kan utsette vedtaket ytterligere, ifølge Senterpartiets Sandra Borch. Regjeringen la saken ut på høring 30. mars.

– De har prøvd å trenere saken. Det får de ikke mulighet til nå, sier Borch til avisen.

Høyres Kent Gudmundsen bekrefter at regelendringen trer i kraft i år.

– Høringsfristen er ute i juli, så 1. oktober mener jeg er uproblematisk, sier han.

Vil føre til konflikter

– Regjeringens tillatelse til mer motorbråk i naturen for noen år siden, er tydeligvis ikke nok bråk, verken for Ap, Frp, Sp eller Venstre og Høyre. Nå skal alle som ikke har hytte ved brøyta i vei, i prinsippet ha mulighet til å bruke snøscooter, uansett hvor kort vei det er til hytta, sier stortingsrepresentant for SV, Lars Haltbrekken.

Han tror tillatelsen kan gi en kraftig økning i bruken av snøscooter i naturen.

– Om vinteren går naturen på sparebluss. Derfor var bruk av snøscooter i utgangspunktet strengt regulert. Det er dyrelivet og friluftslivet som sitter igjen som taperne i denne saken.

Også Norges Hytteforbund og Norsk Friluftsliv er sterkt kritiske til regelendringen og tror dette vil føre til uro og konflikter i hytteområdene.

– De fleste reiser på hytta for å søke ro og fred, ikke for å utsettes for motorisert ferdsel, sier styremedlem Knut Nes i Norges Hytteforbund i en pressemelding.

Han oppfordrer partiene til å vente på Miljødirektoratets pågående evaluering av dagens scooterregler.

– Bare tull

Norsk Friluftsliv har, ifølge Dagsavisen , sett på hvor mange hytter som ligger mindre enn 2,5 kilometer fra brøytet vei, med utgangspunkt i hyttekommunen Trysil. Der gjelder dette 1.500 hytter, ifølge generalsekretær Lasse Heimdal.

– Sps forslag vil derfor potensielt kunne medføre en betraktelig økning av snøscooterbruken, både når det gjelder lovlig og ulovlig kjøring, sier Heimdal.

Sps Sandra Borch mener det bare er tull at det blir flere snøscootere i den norske fjellheimen. I tillegg til tillatelse fra den aktuelle kommunen, må man eie hytta for å få en slik tillatelse, påpeker hun til avisen.

Borch mener regelendringen blant annet vil føre til bedre etterlevelse av regelverket og færre tvistesaker. Det er Heimdal helt uenig i.

– Forslaget vil forsterke lokale konflikter, medføre splittelser i lokalsamfunn rundt et tema som allerede er svært betent, og skape mye uro i en tid hvor det er behov for samarbeid om viktige klima-, natur og folkehelsespørsmål, sier han.

Skjønner ikke bekymringen

Overfor NRK understreker Heimdal at det er fritidskjøringen, eller unødvendig kjøring, de er bekymret for.

– Vi ser en sammenheng med at flere scooterløyver bidrar til mer ulovlig kjøring, sier Heimdal.

Ole Steinar Østlyngen er lokalpolitiker for Arbeiderpartiet i Alta og daglig leder ved Alta motorsenter. Han skjønner ikke hvorfor Heimdal er bekymret.

– Det er jo ikke snakk om fri kjøring i hele Norge. Det er opp til hver enkelt kommune om de ønsker å gi dispensasjon til hver enkelt hytteeier, så jeg skjønner ikke helt motstanden fra Norsk Friluftsliv, sier Ap-politikeren.