Kontorene som skal legges ned ligger i Bergen, Kristiansand, Oslo, Sarpsborg, Gjøvik, Trondheim og Bodø.

De tre store kontorene skal ligge i Tromsø, Stavanger og Skien.

– Individuell veiledning til forbrukere og mekling mellom forbruker og næringsdrivende er nøkkelaktivitetene ved regionkontorene. I dag skjer dette i hovedsak på telefon og epost. Det gjør at man ikke lenger er avhengig av kontorer i hele landet for å dekke forbrukernes behov, sier Solveig Horne (Frp).

Forbrukerrådet fornøyd

– Vi er glade for at regjeringen satser på Forbrukerrådet, og å styrke grunnlaget for økt forbrukerinnflytelse. Det vises blant annet i statsbudsjettene for 2015 og 2016, der vi har fått flere nye oppdrag, sier styreleder i Forbrukerrådet, Anne Kathrine Slungård.

Totalt er det 75 årsverk ved Forbrukerrådets regionkontorer.

– Vi skal videreutvikle og bygge organisasjonen for fremtiden. Samtidig som vi skal etablere gode løsninger for våre ansatte, skal Forbrukerrådet fortsatt være tydelig til stede for forbrukerne, sier Slungård.

Nytt kontor på Svalbard

I fjor etablerte regjeringen et styrket klagetilbud til forbrukere ved regionkontoret i Tromsø. Kontoret i Tromsø vil nå, sammen med kontorene i Stavanger og Skien, være ansvarlig for meklings— og veiledningsoppgavene.

I tillegg skal det etableres en hospiteringsordning for inntil 5 personer på Svalbard, administrativt underlagt kontoret i Tromsø. Dette vil være et ledd i regjeringens strategi for å styrke bosettingen på Svalbard.

Forbrukerrådet skal nå kartlegge konsekvenser og legge en plan for omorganiseringen. Omstillingen skal være gjennomført senest 1. mai 2017.