På 57 prosent av de aktuelle strekningene vil klimaeffekten være negativ, heter det i delrapporten som NRK har fått tilgang til.

Produksjon av sement og stål, samt borttransportering av fjellmasser som er sprengt ut, vil føre til enorme CO2-utslipp, og byggingen vil i et perspektiv på 60 år gi langt høyere klimautslipp enn i dag, ifølge rapporten, som er utarbeidet av konsulentselskapet Asplan Viak.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) minner om at alle sider ved høyhastighetstog skal gjennomgås grundig.

— Det er derfor vi har bestilt en omfattende utredning laget av våre fremste fagmiljøer, sier hun i en kommentar til delrapporten.

— Jeg har løselig fått referert konklusjonene i utredningen, men regjeringen har ikke tatt stilling til høyhastighetstog eller ikke. Regjeringen skal ta stilling til høyhastighetstog våren 2013, fortsetter samferdselsministeren.

Sluttdokumentet fra Høyhastighetsutredningen legges fram 25. januar. Det vil ta for seg samfunnsøkonomi, driftsøkonomi og utbyggingskostnader, samt inneholde et miljøregnskap. (©NTB)