Champagnekorkene gikk i taket da Statoil for tre år siden sikret seg en eierandel i selskapet som skal bygge ut Shtokman, et av verdens største gassfelt til havs. Nå heller amerikanerne en skvett malurt i begeret. Wikileaks-dokumenter som Aftenposten har fått tilgang til, røper at USA synes norske myndigheter er blåøyde i møte med russerne.

— Selv om Shtokman-avtalen er mer rettferdig overfor Russland enn tidligere energiutbygginger, er det uklokt, om ikke naivt, av den norske regjeringen å stole overdrevent på kontraktsmessige russiske garantier, heter det i et gradert dokument fra den amerikanske ambassaden i Oslo.

Bare én meldte seg

Russiske myndigheter har flere ganger brukt Statoils Shtokman-partner Gazprom som brekkstang mot vestlige selskaper som Shell og BP. Russland-sjefen i det amerikanske oljeselskapet Chevron, som selv deltok i første runde i Shtokman-kappløpet, tror også Statoil kan bli skviset.

— Avtalen Gazprom tilbød internasjonale oljeselskaper som ønsket å delta i utbyggingen av Shtokman, var fullstendig uakseptabel. Deltakerne vil måtte investere flere milliarder dollar i håp om at de ikke blir lurt når inntektene begynner å komme, skal Ian MacDonald ha uttalt til representanter for den amerikanske ambassaden i Moskva.

Ifølge ambassaden i Oslo var Chevron og ConocoPhilips de eneste amerikanske selskapene som snuste på Shtokman. Selv ConocoPhilips, som var med til langt ut på oppløpssida, skal ha ment at Shtokman var ”finansielt uinteressant.” Utad viste selskapet likevel interesse fordi de ønsket å sementere sitt langvarige forhold til Russland, ifølge dokumentene.

UD ville ha med USA

Høsten 2007 ble det kjent at Gazprom ikke ønsket en amerikansk partner i den første utbyggingsfasen. Gazprom beholdt 51 prosent, franske Total fikk 25 og Statoil 24 prosent i Shtokman Development AG.

NUPI-forsker Jakub M. Godzimirski mener det er umulig for utenforstående å vite om Statoil har gjort en god eller dårlig avtale, fordi detaljene i avtalen ikke er kjent.

— Hvorvidt nordmennene har vært for naive, er et åpent spørsmål. Samtidig er det viktig å ha i bakhodet at den som ikke tar sjanser, heller ikke får noen muligheter, sier han.

Norge har lenge ment at amerikanerne er for passive i nordområdene. Helt fram til det siste jobbet norsk UD aktivt for å få amerikanerne med i partnerskapet på Shtokman, ifølge en rapport fra USAs Oslo-ambassade.

— USA og Norge er de eneste som kan bygge ut dette feltet på en miljømessig forsvarlig måte, skal daværende statssekretær Kjetil Skogrand (Ap) ha uttalt.

Gjensidig skepsis

Godzimirski tror både Russland og USA er tjent med at Shtokman bygges ut uten amerikansk hjelp.

— Amerikanerne har vært skeptiske til energisamarbeidet mellom Russland og Vest-Europa helt siden 80-tallet. Og russerne vet at dersom de kommer på kant med et amerikansk selskap, er det mye vanskeligere å få gjort stygge ting mot dem enn mot et norsk eller fransk, fordi de er så mye større og politisk mer synlige.

Russland-ekspert Arild Moe ved Fridtjof Nansens Institutt mener Statoil kan føle seg rimelig trygg på Gazprom i Shtokman-partnerskapet, all den tid de sitter i samme båt som russerne.

- Grundige analyser ligger bak

— På grunn av sin tekniske ekspertise og prosjekterfaring vil de utenlandske selskapene være helt avgjørende for gjennomføringen. I tillegg vil finansieringspakken være utformet slik at kreditorene setter betingelser for hvordan ting gjøres. Sammen gir dette en brukbar sikkerhet for at Gazprom ikke vil ønske å forandre spillereglene, men det finnes selvfølgelig usikkerhetsmomenter i Russland som er utenfor Gazproms kontroll.

Statoil har denne kommentaren til Shtokman-lekkasjene.

— Vi ønsker ikke å kommentere andres forretningsmessige vurderinger og forutsetninger for å gå inn i dette prosjektet, slik dette er gjengitt av USAs ambassadør. Det ligger naturligvis grundige analyser bak Statoils tilnærming til Shtokman i denne innledende fasen av prosjektet, og det jobbes godt i partnerskap med Total og Gazprom for å modne frem grunnlaget for en investeringsbeslutning, sier informasjonsdirektør Jannik Lindbæk jr.