KRISTIANSAND: Kristiansand og kommunene rundt bruker nettstedet sorlandet.com for å profilere Sørlandet, mens resten av landsdelen bruker visitsorlandet.com.

— Å skusle bort sørlandsnavnet gjennom å lage egne domener med det samme navnet er tullete. Ute i markedene fremstår dette som om landsdelen har to vidt forskjellige internettportaler. Det er veldig uheldig i forhold til våre samarbeidspartnere selvfølgelig. Og for markedet, sier reiselivskoordinator i Aust-Agder, Gunnar E. Knudsen, til Dagens Næringsliv.

Knudsen leder også en prosjektgruppe som skal samle Sørlandet til et reiselivsrike, men arbeidet går trått. Kristiansand og de seks nabokommunene har trukket seg fra samarbeidet.

— Kristiansand ville legge premissene for arbeidet, og det ble for drøyt. Og det er riktig at Kristiansand betyr mye for reiselivet i landsdelen, men byen betyr ikke alt, sier Knudsen til avisen.

Studierektor Georg Kamfjord ved BI sier til Dagens Næringsliv at Kristiansands reiselivsstrategi er utilbørlig.

— Det er mildt sagt utilbørlig av Kristiansand, sier Kamfjord.