– Hensikten er å beskytte både kunden og banken opp mot hvitvasking, ID-tyveri, svindelforsøk, terrorfinansiering og annen økonomisk kriminalitet, forklarer kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad i Sparebank 1 SMN til Adresseavisen.

Den nye loven har strengere krav til legitimering slik at bankene skal være sikre på hvem kundene deres er, og reglene krever personlig oppmøte.

Mange har registrert seg i den personlige elektroniske legitimasjonstjenesten BankID, men ikke alle trenger å gå i banken sin og vise pass for å fortsette å bruke BankID.

– Fra 2007 har myndighetene krevd at pass skal ligge til grunn for kundeforholdet. Det betyr at vi har godkjent legitimasjon for dem som er blitt kunder etter 2007, men at vi ennå mangler for en del av dem som ble kunder i banken før dette, sier Tronstad.

Fra kundene blir varslet gjennom sin nettbank, epost og SMS har de to uker på seg å oppsøke banken. Om ikke blir BankID-en midlertidig sperret.

Utenlandske statsborgere som ikke har norsk pass, kan fremvise alternativ dokumentasjon, som oppholdskort i tillegg til pass.

DNB opplyser til NTB at deres kunder ikke trenger å foreta seg noe.

Finansdepartementet opplyser at det ikke er myndighetene som krever at bankkundene må identifisere seg med pass. Norsk lov stiller krav om at bankene skal vite hvem kundene deres er. Hvitvaskingsloven bestemmer derfor at kundens identitet må bekreftes med gyldig identifikasjon.