MOLDE: – Saken deres ble rett og slett henlagt på grunn av tekniske feil, manglende bevis, for dårlige bilder, manglende fotolinje på grunn av snø i veibanen eller at det satt en utenlandsk statsborger bak rattet, opplyser politiinspektør Jan Guttormsen i Politidirektoratet til NTB.

Han er ikke så veldig bekymret for statens tap, men er derimot bekymret for signaleffekten til bilistene.

– Folk ser at det blinker, men så kommer det ingen bot. Det er ikke bra, sier Guttormsen.

Færre førerkortbeslag

I mars skal politiet og veimyndighetene sette seg sammen og se hva som kan gjøres for å redusere henleggelsesprosenten.

Et tiltak som kommer allerede i år er såkalt streknings-ATK som måler farten mellom to definerte punkter, i stedet for farten på ett gitt punkt.

Det en kan lese ut av fjorårets statistikk for automatisk trafikkontroll i Norge er at tallet på kontrollerte kjøretøyer går opp mens registrerte overtredelser, bøter og førerkortbeslag går ned.

I fjor ble det innkrevd 322,2 millioner kroner i bøter for fartsovertredelser ved fotobokser. Året før var summen 357,9 millioner kroner.

GPS i bilene

– Årsaken til dette er flere henleggelser, men også at folk kjører penere enn tidligere. Det var 231.000 registrerte overtredelser i fjor. Året før var det 240.000, sier Guttormsen.

Han tror at tydeligere skilting som varsler automatisk trafikkontroll, er en årsak til at folk kjører mer forsiktig der det står fotobokser. En annen årsak kan være at flere har fått GPS i bilen som varsler fotoboks med lydsignal.

– Dette er lovlig utstyr. Det jeg kunne ønske meg var at flere hadde GPS-varsler som forteller bilføreren at han overskrider fartsgrensen på steder der det ikke står fotobokser. Slike har kommet, og mange bruker dem. Slikt utstyr er bare positivt i et trafikksikkerhetsperspektiv, mener Guttormsen.

Manglende bevis

Tendensen de tre siste årene har vært at stadig flere kjøretøyer passerer fotobokser og at stadig flere kontrolleres – men at registrerte overtredelser, bøter og førerkortbeslag går ned.

I fjor var det 126,3 millioner kjøretøyer som passerte en fotoboks, det ble registrert 231.164 fartsovertredelser, det ble skrevet ut bøter for 322,2 millioner kroner, og 87.443 saker ble henlagt.

I henleggelsene er da også de sakene som defineres som «ikke straffbart forhold» tatt med. Den store gruppen henleggelser går under rubrikken «manglende bevis».