INSTRUKS FOR UTRYKNINGSKJØRING OG FORFØLGELSE AV KJØRETØY

1. Generelt

1.1 Under kjøring i politiets tjeneste kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikklovens §§ 4-9, fravikes når strengt tjenstlige grunner gjør det nødvendig.

1.2 Med utrykningskjøring menes all kjøring med formål å komme fort fram og som kan medføre fravikelse av bestemmelsen nevnt under pkt. 1.1. 1.3 Utrykningskjøring og forfølgelse av kjøretøy skal skje i overensstemmelse med trafikkbestemmelsene og retningslinjer gitt av Justisdepartementet.

1.4 Utrykningskjøring skal bare foretas når det er nødvendig å komme raskt fram for å redde liv, begrense skade på person eller betydelige materielle verdier eller når det er strengt nødvendig for å sikre viktige bevis.

1.5 Forfølgelse av kjøretøy kan foretas for å stoppe dette eller for å sikre nødvendig bevis. Slik forfølgelse skal kun skje når det antas ikke å innebære unødig fare for andre veifarende. Forfølgelse med pågripelse som mål bør kun skje når det fremstiller seg som ubetinget nødvendig at person i det forfulgte kjøretøy øyeblikkelig pågripes.

Det må i hvert enkelt tilfelle vurderes om pågripelse er av en så stor viktighet at det kan anses forsvarlig å oppta forfølgelse.

2. Kjøringen

2.1 Ved utrykningskjøring skal trafikkbestemmelsene normalt overholdes.

2.2 Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, kan visse trafikk-bestemmelser likevel fravikes — jfr. trafikkreglene § 2 nr. 4. 2.3 Fører av utrykningskjøretøy kan kreve fri vei med blinkende, blått lys, jfr. trafikkreglene §§ 14 nr. 3. 2.4 Når det under utrykning eller forfølgelse er nødvendig å fravike trafikkbestemmelser, skal det alltid varsles med blinkende, blått lys, med mindre strengt tjenstlige hensyn tilsier at varsling unnlates. I tillegg kan sirene nyttes når dette anses nødvendig, jfr. trafikkreglene §§ 14 nr. 3. 2.5. I kryss regulert med trafikklyssignal skal det ved nødvendig kjøring mot rødt lys kjøres med så lav fart at man alltid kan stoppe for kryssende trafikk, og etter at føreren har forvisset seg om at videre kjøring kan skje uten fare. Ved slik kjøring skal alltid blått, blinkende lys benyttes og normalt også særskilt lydsignal.

2.6 Kjøring mot enveisregulering skal normalt ikke foretas. Det kan bare gjøres når det er strengt nødvendig og det er meget god oversikt over trafikkforholdene.

2.7 Patruljeleder må fortløpende vurdere nødvendigheten av å fortsette forfølgelsen. Behovet for øyeblikkelig pågripelse må han hele tiden veie opp mot den trafikkfare han utsetter seg selv og andre for. Han skal straks avbryte forfølgelsen dersom han anser det uforsvarlig å fortsette. Han bør i stedet forsøke å følge etter på avstand for å observere hvor den forfulgte tar veien.

3. Ledelse og ansvarsforhold

Nødvendigheten av utrykningskjøring avgjøres om mulig av vaktsjef/operasjonsleder. Slik beordret utrykningskjøring anmerkes i vaktjournal e.l.

3.2 For øvrig tilligger det patruljeleder å vurdere behovet for utrykningskjøring og forfølgelse av kjøretøy og om behovet for å måtte fravike trafikkbestemmelsene under slik kjøring.

3.3 Fører er alltid ansvarlig for at selve utrykningskjøringen/forfølgelsen gjennomføres på en forsvarlig måte.

3.4 Dersom flere politienheter deltar, har vaktsjef/operasjonsleder ansvar for samordning og styring. Antall deltagende enheter skal begrenses til det strengt nødvendige.

Hvis slik styring ikke er mulig, ligger samme ansvar på den enhet som er nærmest.

4. Utfyllende retningslinjer

4.1 Politisjef kan innenfor rammen av gjeldende trafikkbestemmelser og denne instruks gi utfyllende bestemmelser for utrykningskjøring og forfølgelse av kjøretøy.

5. Ikrafttreden

Denne instruks og instruks 05.3 avløser 02.7 "INSTRUKS FOR UTRYKNINGSKJØRING, FORFØLGELSE OG BRUK AV SPIKERMATTE".