Har du blitt tappet for penger på ubetjente bensinstasjoner i Agder? Kontakt oss!

KRISTIANSAND: Tidligere denne uken har fvn.no avslørt at svindlere har montert såkalt skimming-utstyr ved Statoils 123-stasjoner på Stoa i Arendal, Sørlandsparken i Kristiansand og Lillesand. Tidligere har det også blitt avdekket svindel på ubetjente bensinstasjoner i Nordre Vestfold, Buskerud, Lierstranda og Sande.

I dag fikk Statoil bekreftet at enda to 123-bensinstasjoner — stasjonene i Kongsberg i Buskerud og Notodden i Telemark - har hatt besøk av det som antakelig er en utenlandsk bande, som reiser rundt i Norge og monterer utstyr på betalingsautomatene ved bensinstasjonene. Utstyret kopierer data på betalingskortene, og kortene blir senere tappet for penger.

Fattet mistanke etter hærverk

Skimmingen ved Kongsberg og Notodden har antakelig skjedd rundt månedsskiftet, opplyser informasjonsleder Knut Hansen i Statoil.

— Vi så at det hadde vært hærverk, og vi har fått bekreftet at noen få kort er misbrukt, sier Hansen til fvn.no.

Totalt skal mellom 100 og 150 transaksjoner ha blitt kopiert med svindelutstyret ved de to bensinstasjonene.

Hansen ser svært alvorlig på svindelsaken som begynner å bli meget omfattende for Statoil. Han forsikrer om at sikringstiltak er satt i gang.

— Vi jobber med flere tiltak, men av sikkerhetsmessige grunner vil jeg ikke si noe konkret om hva vi har gjort. Men vi har intensivert kontrollen og overvåkningen av våre stasjoner, sier han.

- Skjul koden

Stine Neverdal, senior kommunikasjonsrådgiver ved Finansnæringens Hovedorganisasjon, har følgende råd til folk når de bruker kortautomater:

— Det er alltid et godt råd å skjule inntastingen av koden med hånda, sier hun.

Årsaken til dette er at det ofte er montert et bittelite kamera som filmer kodeinntastingen ovenfra. Det er vanskelig å oppdage at det er montert svindelutstyr på kortautomater.

Neverdal legger til at kundene ikke skal lide økonomisk tap hvis de har blitt utsatt for kortsvindel i denne saken.

— Ved den type skimming som i denne saken, dekker banken tapet, sier hun, og påpeker at årsaken til dette er at kortkundene ikke har opptrådt uforsiktig.