En arbeidsgruppe foreslo i vår omfattende endringer av kapittel to om integritet og ansvar i Vær varsom-plakaten (VVP). Målet var at regelverket skulle forenkles og tilpasses til dagens medievirkelighet. Fredag ble forslaget enstemmig vedtatt.

— Vi klarer ikke å lage en katalog over alle mulige tilfeller. Vi må spikre noen hovedregler på veggen, og så må PFU (Pressens Faglige Utvalg) utmeisle denne praksisen, sa Redaktørforeningens generalsekretær Arne Jensen på dagens styremøte Presseforbundet, ifølge Medier24. Hege Iren Frantzen fra Norsk Journalistlag bekrefter at det har vært harde tak underveis.

— Men det er en god ting å lande et forslag som bransjen er enig om. Bransjen er veldig opptatt av etikk, og det er viktig for journalistikken, sier hun til Journalisten.

Formuleringen «Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt» er ute, men dette betyr ingen oppmykning, presiserer generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund. (©NTB)